Pixly täljer guld på spelsuccén Fortnite med hjälp av influencers i USA

Pixly täljer guld på spelsuccén Fortnite med hjälp av influencers i USA

Gustav Lindell och bild från Fortnite. Foto: Press

Towe Boström

Reporter

Pengarna regnar över Pixly som matchar tunga spelbolag med populära Youtubers.
"Många influencers vill jobba med Fortnite vilket öppnar många dörrar” säger grundaren Gustav Lindell.

Klockan är nio på morgonen i San Francisco. Här driver Gustav Lindell sedan två år tillbaka sitt bolag Pixly som skapar influencer-kampanjer åt spelbolag. De har specialiserat sig på sponsrade inslag med Youtube-profiler, gamers, och skapat en plattform som mäter effekterna av varje kampanj.

”I Sverige pratas det mycket om hur svårt det är för grundare. Här är allt uppbyggt för att man ska starta företag och allting är enkelt, drivet och affärsuppgörelserna går snabbare”, säger Gustav Lindell.

Pixly arbetar främst med Youtube och på kundlistan finns speljättar som Glue, Ponos och Epic Games, varav sistnämnda står bakom succén Fortnite.

Spelet där uppemot hundra spelare samtidigt drabbar samman på en successivt krympande karta. Målet är att vara den sista spelaren eller det sista laget kvar.

”Vi har tagit hand om nästan allt som involverar Fortnite på Youtube, vilket gett ett försprång. Det är många influencers som vill jobba med Fortnite vilket öppnar många dörrar” säger Gustav Lindell.

I dagsläget har bolagets kampanjer genererat klick genom samarbeten med influencers som AliA, Dude Perfect, Fernanfloo och Kimberly Loaiz.

Affärsmodellen fungerar som en agentur och innefattar en plattform där influencers kan registrera sitt intresse för att medverka och matchas mot kampanjer.

Det kan röra sig om längre inslag där gamers spelar ett sponsrat spel i egna kanaler under 5-15 minuter. Alternativt kortare reklaminslag, så kallade shoutouts, där en influencer pratar om och visar upp ett spel eller varumärke under 1-2 minuter.

Pixly tittar på en rad datapunkter, som demografi, engagemang och nedladdningshistorik för att avgöra om den specifika influencern är en bra match for annonsören.

Gustav Lindell och medgrundaren Race Johnson har finansierat bolaget med egna medel och har i nuläget inga planer på att ta in externa investerare.

Gustav Lindell vill inte gå närmare in på siffror för stunden men det rör sig om tiotals, möjligen hundratals, miljoner kronor i omsättning och bolaget har gått med vinst sedan tidigt i uppstarten.

”I amerikanska dollar ligger vi mellan höga sjusiffriga belopp till låga åttasiffriga belopp i omsättning för det här året”.

Han säger att spelindustrin ställer högre krav på data än många andra branscher, och vill följa användarna mer noggrant. Där menar han att Pixly sticker ut.

”Det handlar inte bara om att få visningar och att köpa tittare, vi går djupare än så. Vad händer med klippen som drivs av kampanjer, hur många nya användare har genererats, är de av hög kvalitet, vad har hänt en månad efter, ett halvår efter, hur mycket intäkter per användare?". 

I dag arbetar 7 personer på Pixly som ska utöka styrkan de kommande månaderna. Att ha mycket data hjälper såklart, men grundaren menar att det i slutändan varit avgörande att ha kunnande och kontakter inom industrin.

Gustav Lindell spår att influencers kommer fortsätta bli allt viktigare för spelbolagen.

”Efter kampanjer ser vi ofta att influencern fortsätter spela spelet och skapar organisk material som driver nya användare.  Jag tror att både Youtube och influencer-marketing kommer att växa ur ett gaming-perspektiv”.

Läs fler artiklar
LÄS MER