Sök

Linkedin gör som Snapchat – lanserar stories-läge

InstagramLinkedinVideo

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Försöker locka yngre användare med en satsning mot universitetsstudenter.

Det karriärfokuserade sociala mediernätverket Linkedin har bestämt sig för att flörta med en yngre målgrupp. För att göra det lanserar de ett Snapchat- och Instagram-inspirerat videoläge kallat Student Voices.

Det handlar alltså om korta så kallade Stories som först introducerades för världen av Snapchat. Linkedin kommer till en början att fokusera på universitetsstudenter som kommer att kunna lägga upp klippen på sin profil och Campus Playlist, rapporterar Techcrunch.

“Campus playlists är en ny videofunktion som vi för närvarande rullar ut till universitetsstudenter i USA. Som vi vet gillar studenter att använda video för att fånga ögonblick, så vi skapade den här produkten för att hjälpa dem att komma nära varandra över delade upplevelser på campus, för att skapa en känsla av tillhörighet”, säger Linkedins produktchef Isha Patel till sajten.

Tanken är att studenter på det här sättet ska kunna dela med sig av upplevelser från exempelvis studier, praktikerfarenheter och olika projekt. Man ska också kunna se samlade klipp från olika universitet.

Om funktionen faller väl ut är Linkedins plan att den så småningom ska lanseras för fler användare i appen.

Läs mer