Sök

Per Holknekt startar Monlux – ska sälja premiumspeglar

Monluxe-handelMode

Per Holknekt. Foto: Janerik Henriksson / TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Spegeln ska återlanseras – men den blir varken digital och smart. Snarare det omvända.
"Aldrig någonsin har jag känt ett så stort hopp som nu", säger Per Holknekt till Breakit.

Entreprenören Per Holknekt är kanske främst känd som grundare av det framgångsrika klädmärket Odd Molly – ett företag han lämnade 2013. Sedan dess har han skapat sig ett namn som föreläsare och varumärkesexpert, och är idag även en stor profil på den svenska Linkedin-scenen, där hans inlägg följs och kommenteras av tusentals svenskar.

Nu är han på väg att ta klivet in i inredningsbranschen. Tillsammans med sin medgrundare Mathias Mörlin är han i full färd med att lansera Monlux – ett företag som ska sälja exklusiva, högkvalitativa speglar.

“Någonstans förstod jag väldigt tidig att det fanns en lucka. Jag är väldigt intresserad av varumärken och inredning och inom de flesta inredningsprodukter kan man lista hur många varumärken som helst”, säger Per Holknekt.

“Det har aldrig funnits ett varumärke specialiserats för speglar. Vi gör marknadens överlägset bästa spegel. En mycket smal och tydlig produktmix som fyller ett behov marknaden förstår först nu att den haft.”

Tanken är främst att rikta sig till företag, som hotellkedjor och fastighetsägare. Samtidigt vill de möjliggöra för konsumenter att kunna ta del av samma typ av speglar som används i professionella modemiljöer, med premiumglas och inbygd ljusmixer.

Planen är att produkterna bland annat ska säljas via e-handel.

"Det är ingen högteknologisk produkt, vi har inga ambitioner att leverera special effects, utan vi fick backa ungefär tio år, för då gjordes det bästa ljuset."

Enligt Per Holknekt är det här en idé som han har närt i flera år, men det är först nu som tiden har varit den rätta att förverkliga sin plan.

“Jag har startat många företag i mitt liv. Det här är väl nummer 33, men aldrig någonsin har jag känt ett så stort hopp som nu”, säger han.

Per Holknekt står enligt honom själv för allt det abstrakta i företaget. Saker som branding, kommunikation och positionering. Medgrundaren Mathias Mörlin, med erfarenhet från byggbranschen, ansvarar för det praktiska arbetet.

Utöver grundarna har bolaget ett antal investerare i form av One partner groups vd och huvudägare Stefan Alvarsson, K-fastigheters Jacob Karlsson liksom Zound Industries-grundaren Konrad Bergström.

“Jag och Konrad är kompisar sen 30 år tillbaka och vi har förstått att vi har nytta av varandra. Så vi gjorde en deal där jag tar en andel i hans båtbolag (Xshore reds.anm.) och han tar en del i Monlux. Vi blir rådgivande till varandra”, säger Per Holknekt

Per Holknekt berättar de inte varit i behov av något stort tillväxtkapital. Istället har investeringar gjorts genom olika samarbeten, som produktion och lagerhållning.

Produkten ska formellt avtäckas på ett event under veckan, men redan nu säljer de speglar till exempelvis hotell och fastighetsägare.

Läs mer