Izettle kan dumpa hårdvaran: “Den är nog borta om tio år”

Breakit - Izettle kan dumpa hårdvaran: “Den är nog borta om tio år”
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Det svenska betalbolaget Izettle är inte beroende av sina mobila kortläsare för att behålla kunderna. Det var budskapet från medgrundaren Magnus Nilsson när jag träffade honom på tisdagen i Stockholm.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Det saknas sannerligen inte hotbilder mot Izettle. Bolaget har byggt sin affärsmodell kring plastkort från Visa och Mastercard - en standard som många spår kommer att dö ut till förmån för betalningar med mobilen.

Bolagets medgrundare Magnus Nilsson säger dock att Izettle är väl rustat för en värld utan plastkort och kortläsare.

“Det skulle inte förändra särskilt mycket för oss. Även en kund som använder Apple Pay (elektronikjättens tjänst för mobila betalningar) måste ha en länk till ett virtuellt betalkort. Där blir det vårt jobb att se till handlare kan ta emot det kortet. Vi godkänner transaktionen, ser till att pengarna går till rätt parter och så vidare”, säger Magnus Nilsson, som grundade det svenska betalbolaget 2010 tillsammans med Jacob de Geer.

Han säger sig vara öppen för att hjälpa användarna med att implementera betaltjänster från Apple, Samsung eller storbankernas Swish-lösning - så länge det är en lösning som Izettles kunder gillar.

“Vi är inte beroende av våra kortläsare. Hårdvaran är nog borta om tio år. Inte mig emot, för oss är den mest en kostnad”, säger Magnus Nilsson, vars bolag tidigare i år började erbjuda kunderna kortterminaler helt gratis (Izettle tar dock fortfarande en avgift per transaktion).

En annan tänkbar affärsmodell är att hjälpa handlare att bättre förstå kundernas beteende.

“Frågor som: ‘Har kunden varit hos mig förut?’ och ‘Vad köper olika typer av kunder mest av?’ är lätta för e-handlare att besvara men betydligt svårare i den fysiska handeln. Där kan vi hjälpa till med att samla in och analysera data”, säger Magnus Nilsson och öppnar för en framtida premiumtjänst som kartlägger köpinformation och hjälper kunderna med redovisning.

Läs fler artiklar
LÄS MER