Hon startar Maison Fortunée en e-handel för handdukar

Hon startar Maison Fortunée en e-handel för handdukar

Adeline Sterner, grundare av Maison Fortunée. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Adeline Sterner tror sig ha hittat en nisch inom den redan konkurrensutsatta e-handeln.

Efter 2,5 år på konsultbolaget McKinsey kände Adeline Sterner att det var dags för något nytt. Det nya var glass – fast hälsosam. Det blev starten på Add Ice Cream som lanserades 2015 och omsatte 5,5 miljoner kronor året efter.

Men karriären som glasstillverkare blev inte långvarig. Efter ett samarbete med brittiska glassföretaget Frill fick de snart ett erbjudande om att sälja hela företaget till dem.

“Det slutade med att de lade ett bud på oss och då tackade vi ja, det var inte planerat”, säger Adeline Sterner och fortsätter.

“Det var en bra affär för oss, men det var inte som att vi sålde Klarna. Jag är inte ekonomiskt oberoende för evigt men det var ett skönt klirr i kassan.”

Efter att ha arbetat med Frill i USA en period började hon sakna att driva eget företag. Hon ville släppa fram sin kreativa sida och det blev startskottet på varumärket och e-handeln Maison Fortunée. Genom nyöppnade Maison Forunée, uppkallat efter Sterners gammelmormor, ska hon sälja högkvalitativa handdukar online och i butik.

“Det är mycket konkurrens inom e-handeln. Min syn på det är att det är starka varumärken eller prispress som du måste välja mellan”, säger Adeline Sterner.

Hur lyckas man sticka ut och sälja bara handdukar inom e-handel?

“Det får vi se, det blir en spännande resa. Det är nog som med all inredning, det gäller att finnas i rätt sammanhang och att inspirera. För vår del vill vi göra det med den mjuka och varma känslan.”

Företaget är också ett av de fyra bolag som plockades in i SSE Business Labs inkubator tidigare under hösten. Andra bolag som tog plats i Handelshögskolans inkubator var Voi, Washaway och Newglue.

Läs fler artiklar
LÄS MER