Sök

Carlings säljer kläder som bara kan bäras digitalt – "Hoppas utmana branschen"

Carlings

Genrebild. Foto: Istockphotos.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Skulle du vilja betala för att synas på sociala medier i vissa plagg – utan att någonsin ha dem på dig?


Det hoppas klädkedjan Carlings som nu lanserar en ny klädkollektion som bara finns digitalt, rapporterar Market. 

Tanken är att kunden ska välja plagg och sedan ladda upp en bild på sig själv. Plagget monteras sedan på bilden så att det ser ut som att personen har det på sig i verkligheten.

Vips! Redo för sociala medier.

Inspirationen till satsningen, som kallas Neo-Ex, är hämtad från gaming och skaparna har tagit fasta på att många unga gillar att uttrycka kreativitet och mode online.

Kunden betalar 100-300 kronor per plagg och intäkterna kommer att gå till organisationen Water Aid som arbetar för att öka tillgången till rent vatten i världen.

På hemsidan presenteras den nya kollektionen med budskapet ”noll påverkan på miljön” tillsammans med information om hur mycket kläder som kastas bort.

”I och med  Neo-Ex hoppas vi kunna utmana oss själva och hela branschen att ta nästa steg för att utforska hur mode kan existera i den inte så avlägsna digitala framtiden”, säger Carlings vd Ronny Mikalsen till Market.

Läs mer