Sök

Boozt-chefen: Därför är jag säker på att H&M kommer igen

Boozte-handelRetail tech 2018

Foto: Jonas Borg

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

E-handelsstjärnan ger tummen upp för den krisande klädjätten.

Samtidigt som H&M brottas med ett gigantiskt butiksnät och svårigheter att ta verksamheten online växer utmanaren Boozt så det knakar.

“Förra året omsatte vi 2 miljarder och målet är att växa med minst 36 procent i år”, säger Boozt-chefen Hermann Haraldsson när han precis klivit av scenen från Breakits event Retail tech.

I intervjun på scen luftade han sin förvåning över den negativa syn som många har på H&M:

“De kommer tillbaka, i grunden är det inget fel på varumärket H&M, de är fortfarande coola. Ta bara min 12-åriga dotter. Jag har bestämt att hon bara får handla på Boozt men hon vill ändå hela tiden shoppa på H&M”.

Hermann Haraldsson menar att det bara är en tidsfråga innan det vänder för den svenska klädjätten:

“De var sena in i skiftet till online och sitter på en för stor butiksstruktur. Men det viktiga är att varumärket fortfarande är starkt, självklart kommer de att fixa en fungerande mix mellan online och butik över tid”, säger han.

Hermann Haraldsson själv fokuserar mer på en annan jätte – Zalando:

“Vårt mål är att bli större än Zalando i Norden. Om det sker om tre eller fem år spelar ingen roll. Det viktiga är att vi ska bli större än dem”, säger han.

I e-handelsvärlden är influencer ett riktigt buzzword och alla talar om hur man ska kunna använda de sociala medier-stjärnorna optimalt. Men Hermann Haraldsson tycker diskussionen är överdriven:

“Influencers är bara en kanal. Vi lägger merparten av våra marknadsföringsbudget på traditionella medier. TV är till exempel fantastiskt”, säger han och fortsätter:

“Jag älskar att alla säger att TV är död. Då går priserna ned och vi kan köpa ännu mer TV-reklam. Det funkar jättebra för oss”.

Läs mer