Sök

Modekungen Jarno Vanhatapio avslöjar: Nu spränger vi miljardvallen

Nakde-handelRetail tech 2018

Jarno Vanhatapio Foto: Jonas Borg

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Nakd:s grundare om sitt racerlopp.

När Jarno Vanhatapio startade modesajten Nakd satte han upp en rad mål och milstolpar som bolaget skulle uppnå.

“Jag klistrade upp en massa lappar på kontoret som alla kunde se varje dag. En del av målen var inte så tydliga utan var mer som dolda meddelande till vissa av de anställda”, säger Jarno Vanhatapio.

Men i alla fall ett av målen gick inte att misstolka – Nakd skulle omsätta 1 miljard kronor inom tre år på rullande årsbasis (nyfiken på en mer exakt definition – spana in längst ner i texten!).

Nu är Jarno Vanhatapio där.

“Jag kollade av innan vi kom hit och det ska extremt mycket till om vi inte lyckas nå dit i sista kvartalet i år. Dessutom är vår negativa rörelsemarginalen nu nere på ensiffrigt vissa månader”, säger Jarno Vanhatapio, som var en av talarna på Breakits konferens Retail tech 2018 under onsdagsförmiddagen.

Förra året växte omsättningen från 158 miljoner till 403 miljoner kronor. Rörelseförlusten gick från minus 57 miljoner till minus 97 miljoner kronor. En avgörande orsak till denna rekordsnabba (men alltså också kostsamma) tillväxtresa för ett svenskt e-handelsbolag är att Nakd tagit in rejält med riskkapital:

“Vi har fått in ungefär en halv miljard i externt kapital men även om du har en snabb racerbil så måste du lyckas ta den runt banan på rekordtid – det har vi gjort nu”, säger Jarno Vanhatapio.

Han har redan satt upp ett nytt långsiktigt omsättnings- och resultatmål, men vill inte avslöja några siffror.

“Nästa avstämning är om två år men jag får återkomma med mer konkreta siffror en annan gång”, säger Jarno Vanhatapio.

I den svenska e-handelsindustrin ligger mycket fokus på om och när jätten Amazon gör sitt inträde i Sverige – men det är inget som håller Jarno Vanhatapio sömnlös på nätterna.

“För vissa är det självklart skrämmande men absolut inte för mig, jag tycker inte det är jobbigt alls. Vi bestämde oss tidigt för att fokusera på våra egna varumärken och skapa egna varumärken. Med den strategin behöver du inte vara orolig”, säger han.

För de flesta traditionella klädhandlare har det gått brant utför de senaste åren i spåren av digitaliseringens framfart och Jarno Vanhatapio tror det kan bli värre innan det blir bättre.

“Det är som att tappa ur ett badkar, det går alltid fortare på slutet. Det är klart att många har panik nu. Retail-döden är definitivt här och jag tror prispressen kommer fortsätta i alla led”.

Under intervjun på scen på Retail tech flaggade Jarno Vanhatapio också för ett nytt större projekt som Nakd ska sjösätta nästa år:

“Vi har ett hemligt projekt där vi vill ta frågan om hållbart mode till en helt ny nivå”, sade Jarno Vanhatapio som i en intervju med Breakit efteråt berättade att det handlade om en investering på flera 10-tals miljoner kronor.

Breakit hamnade också i skottgluggen under Jarno Vanhatapios scenframträdande. Nakd-grundaren sågade en granskning som vi på Breakit gjorde av arbetsmiljön på hans bolag för några månader sedan:

“De artiklarna var det sämsta jag läst någonsin. Vi hade rätt och ni fel, ni måste gräva lite mer och bättre nästa gång”, sade Nakd-grundaren och utvecklade sedan sin ledningsfilosofi:

“Att det skakar och går fort är själva framgångsfaktorn. Vi söker inte konsensus i allting utan är snabba att ta beslut. Och jag är tydlig – Nakd är inte för alla men självklart följer vi alla lagar och bestämmelser”.

Till sist. Jag utlovade ju en definition på vad “rullande årsbasis” innebär i Nakd:s fall. Jarno Vanhatapio har fått fram sin miljardomsättning genom att uppskatta omsättningen för det fjärde kvartalet 2018 och multiplicera med fyra. På så sätt hamnar den rullande årsomsättningen på 1 miljard.

Läs mer