Sök

Han tog över Marianne Kaplans klenod – nu köper Accenture upp Kaplan

AccentureKaplanUppköp

Linda Hellström, Johan Nordenström och Marianne Kaplan. Foto: Pressbilder.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Allt började med ett storbråk, en sparkad vd – och en hemvändande son med en stark idé.

Egentligen skulle den här nyheten kunna presenteras i en mening: Accenture köper idag den datadriva marknadsföringsbyrån Kaplan, en affär som sannolikt går lös på över 100 miljoner kronor. Pengar som regnar över grundaren Marianne Kaplan, hennes son Johan Nordenström och ett antal partners.

"För oss handlar det om att få ingå i ett större sammanhang, och det känns superspännande att bli en del av Accenture", säger Johan Nordenström, till Breakit.

Ännu en konsultjätte köper upp ännu en svensk marknadsföringsbyrå.

Men bakom konsultjättens torra pressreleaser som kablades ut efter lunch finns en intressant historia.

H&M-bossen som blev reklamentreprenör

Året var 1987 när Marianne Kaplan lämnade rollen som marknadschef på H&M för att testa vingarna som entreprenör. Hon startade sin egna byrå, fokuserad på direktreklam och kundklubbar. Affärerna kom snart att blomstra.

På 00-talet var Marianne Kaplan AB en sedelpress, såpass lönsamt att bolaget kunde köpa konst och placera många miljoner i värdepapper. Marianne såg sig samtidigt om efter någon som kunde ta över hennes livsverk i takt med att hon själv började närma sig pensionsåldern.

Marianne rekryterade en ny vd, och gjorde sig redo att kliva tillbaka.

Men det skar sig direkt. Den nya vd:n fick snabbt sparken – och skulle sen välja att stämma bolaget på en halv miljon kronor. Samtidigt började den gamla affären att vackla i takt med att marknadsföringsbudgetarna började att flyttas till nya, digitala, kanaler.

Det var då Marianne kallade in sin son, Johan Nordenström.

Sonen: "Det var en smärtsam resa"

Han var varken reklamare eller någon erfaren företagsledare. Johan hade gått på Handelshögskolan, jobbat på Merrill Lynch och kom direkt från ett jobb som riskkapitalist på Adams Street Partners i London.

29 år gammal blev han utsedd till vd – av sin mamma. Det var både en och annan som rynkade på näsan när han skulle bli deras nye chef 2011.

"Det var extremt speciellt. Det var inte så att kollegorna stod på rad och applåderade när det kom någon 29-åring från London", säger Johan Nordenström och tillägger:

"Det var en smärtsam resa i början".

I samma veva kom han i kontakt med Linda Hellström, en konsult från Accenture som värvades till Kaplan. Tillsammans började de skruva om bolaget, bort från gammal kommunikation med trycksaker och in i en datadriven framtid. Visionen var att göra Kaplan till en svensk storspelare i vad som nuförtiden ibland kallas mar-tech, alltså skärningspunkten mellan tech och marknadsföring.

"De flesta bolag i vår nisch som blev kvar i det gamla gick under. Vår framgång har varit att bygga vidare på datadriven marknadsföring", säger Johan Nordenström.

Miljonregn över ägarna

Sedan 2017 styr Johan och Linda byrån ihop, båda med titeln managing partner. Bolagets senaste bokslut visar att strategin definitivt har gått hem. Bolaget har ett 80-tal anställda, och har dragit igång dotterbolag i Norge och Dannmark

Den svenska delen av verksamheten omsatte 89,4 miljoner kronor under det brutna räkenskapsåret som tog slut i augusti 2017. Rörelseresultatet landade på 12 miljoner kronor.

Enligt Breakits källor har tillväxten varit stark därefter. Sammantaget pekar siffrorna, samt det faktum att Accenture köper Kaplan som en viktig pusselbit i en större strategisk vision, på en betydande prislapp – sannolikt runt 100 miljoner kronor eller mer. Affärer av detta slag kan dock vara riggade på olika sätt, med aktier, kontanter och tilläggsköpeskillingar.

Omkring 70 procent av Kaplan ägs av Marianne Kaplans familj. Resten ägs av ett antal partners.

Varken Accenture eller säljarna vill dock avslöja några detaljer om affären, eller kommentera prislappen.

"Men vi känner oss väldigt stolta. Vi tror att detta kommer att accelerera vår tillväxresa", säger Linda Hellström.

Läs mer