Sök

Krossade drömmar i Kronfönster – det här kan vi lära oss av kraschen

Kronfönster

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Investerarna i Kronfönster borde ha fått kalla fötter för flera år sedan, skriver Stefan Lundell i en analys.

Det är alltid lätt att vara efterklok. Men i crowdfunding-bolaget Kronfönster, som nu ansöker om konkurs, blev det fel från början.

Redan när nyemissionen aviserades på plattformen Pepins 2016 borde investerarna dragit öronen åt sig. Visst, vid en första anblick lät det bra. Den entreprenörsdrivna fönstertillverkaren växte så det knakade och gasellföretaget hade siktet inställt på börsen.

Men som investerare måste du såklart spana in de hårda siffrorna innan du trycker på köpknappen. Den övningen kan inte särskilt många av de nästan 1200 småspararna, som tillsammans tryckte in 35 miljoner kronor i Kronfönsters nyemission, gjort.

Då hade de nämligen kunnat konstaterat att Kronfönster värderades till nästan 50 gånger den senaste redovisade vinsten. Det var skyhögt mer än den börsnoterade konkurrenten Inwido – och då satt inte Kronfönster på någon ny revolutionerande teknik som kunde motivera skillnaderna.

Kanske hoppades man som investerare att vinsten skulle växa kraftigt under 2016, det året som nyemissionen gjordes? Låt oss anta att vinsten skulle fördubblas det året. Men då skulle Kronfönster ändå värderats till 24 gånger årsvinsten – att jämföra med Inwidos 19 gånger årsvinsten (vilket för övrigt är väldigt högt historiskt).

Nu visade det sig, med facit i hand, att Kronfönsters vinst vände till ett minusresultat på 2 miljoner 2016 samtidigt som omsättningen sjönk. Ingen vidare start för de nya aktieägarna i Kronfönster, alltså, och efter det har det bara gått sämre och sämre.

Tack och lov hängde inte alla aktieägarna på när Kronfönster i våras gjorde en panikartad nyemission – då fick bolaget bara in 9 av de 16 miljoner kronorna som ledningen hoppats på. Och nu är det alltså game over – konkurs.

Vad drar vi då för lärdom av detta? Ja, den första lektionen handlar om att alltid titta på de mest basala nyckeltalen. Ofta trissas värderingarna på crowdfunding-plattformarna upp till löjligt höga nivåer och det är lätt att dras med i haussen. I det läget ska du ta ett steg tillbaka och tänka kallt.

Annars är risken stor för kraschade drömmar – som i fallet med fönstertillverkaren Kronfönster.

Läs mer