Sök

Storytels grundare Jonas Tellander: "Det blir personligt"

StorytelLjudböckerBokbranschen

Jonas Tellander. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Entreprenören bakom ljudbokstjänsten talar ut om den svåra tiden i början av Storytel och slår tillbaka mot kritiken.

Jonas Tellanders ljudbokstjänst Storytel är en framgångssaga som väckt liv i en döende svensk bokbransch. Med över 330.000 prenumeranter i Sverige, en värdering på över 6 miljarder kronor och en marknadsandel på ungefär 80 procent av ljudboksmarknaden har han tagit bokbranschen med storm.

Samtidigt har Storytel i år fått utstå en hel del kritik från bokförlag efter uppgifter om att Bonnier för betydligt bättre betalt per strömmad bok än övriga aktörer.

“Tänk dig själv när dina författare ser att Bonnier får dubbelt så mycket betalt. Hur ska vi konkurrera då? Men Storytel är en superviktig kanal för oss så du får inte citera mig med namn”, sade en chef på ett större förlag då.

Jonas Tellander försvarade dealen med att jämföra det med att bokförlagen har olika avtal med olika författare.

I en lång intervju med DN berättar Jonas Tellander nu om den första uppoffrande tiden i början av Storytels saga och om finanskrisen som höll på att förstöra allt han jobbat för.

Sommaren 2008 hade arbetet med storytel redan pågått i några år med några få anställda på kontoret i Stockholm och ibland med stöd av sina egna privata pengar. Jonas Tellander berättar för SvD att samtalen med riskkapitalisterna gick bra just då – innan kraschen.

“Då gick botten ur. Ingen av de jag pratat med ville investera och jag hade redan dragit på mig kostnader för anställda och var på väg att etablera företaget i flera länder. Vi hade precis fått vårt tredje barn när jag insåg att det inte skulle fungera”, säger han till tidningen.

Han berättar att allt mer av hans egna kapital gick till Storytel och att han en gång till och med fick lämna matkassarna i butiken när hans betalkort nekades.

“Det var fruktansvärda månader. Varje morgon när jag vakande kändes det som att mardrömmen bara fortsatte. Hjärtat bultade och pulsen gick upp. Hela tiden tänkte jag: ”Är det i dag det rasar?” För mig var det en skräck att tvingas lägga ned och ta ett vanligt jobb”, säger han.

Sedan kom tv-programmet Draknästet, där Jonas Tellander pitchade sin idé och fick napp hos investeraren Richard Båge. Sedan dess har Storytel vuxit till den succé det är idag.

Sedan kommer vi till problemen med tjänsten som debatteras idag. Bokmarknaden växer tack vare prenumerationstjänster men med lägre snittintäkter per såld bok.

Tidningen skriver att många förlag vittnar om att ersättningen per lyssnad bok sjunkit med ungefär hälften från de cirka 40 kronor som de fick innan.

Men modellen för ersättning ska nu förändras för att istället baseras på lyssnad tid. Något som ska göra fördelningen mer rättvis enligt Jonas Tellander.

Vad gäller kritiken kring avtalet med Bonnier så försvarar Jonas Tellander sina beslut. Han berättar att han försökt skapa en god förutsättning för att ljudböckerna ska växa och pekar på att Sverige och USA är de enda länderna i världen där bokmarknaden växer.

“Jag startade Storytel för att skapa något bra, något som folk skulle tycka gjorde deras liv bättre. Och jag tycker att jag agerat moraliskt. Trots vår storlek har vi aldrig försökt driva ner betalningsnivåer eller ändrat avtal. Att då få höra att man använder sin maktposition felaktigt … Det känns så ovant. Tråkigt. Och ja, det blir personligt. Jag blir ledsen”, säger han till DN.

Läs mer