Singles Day – shoppingfestivalen som krossar Black Friday

e-handel Kina
Singles Day – shoppingfestivalen som krossar Black Friday

Daniel Zhang Yong, vd för Alibaba Group. Foto: Chinatopix via AP

Tobias Blixt

Reporter

Mängder av svenska sajter skyltar i dag med rea för Singles Day. Men vad är det egentligen?

Singles Day har beskrivits både som en välkommen motreaktion till alla hjärtans dag och ett kommersiellt jippo för ökad konsumtion. Högtiden är inte officiellt erkänd men har ändå blivit ett globalt fenomen.

Även om det framförallt är i Kina som dagen firas, så finns den över hela världen. Bland annat Elgiganten har storsatsat på att göra dagen till en potentiell utmanare till Black Friday i Sverige.

Men vad är Singles Day egentligen?

Oavsett vad man tycker om dagen så kan vi konstatera att det är den dag på året så det säljs mest varor i e-handeln i hela världen. Till stor del på grund av Alibabas enorma marknadsföring av dagen sedan 2009.

Under förra året uppgick företagets försäljningen till hela 25,3 miljarder dollar, eller ungefär 230 miljarder kronor under dagen. Forbes sätter företagets försäljning i jämförelse mot Amazons Prime Day och konstaterar att den kinesiska e-handelsjätten sålde för lika mycket på 2 minuter som Amazon gjorde på 30 timmar.

Den sammanlagda försäljningen under Black Friday (7,9 miljarder dollar) och tillhörande Cyber Monday (6,6 miljarder dollar) är också mycket mindre än den under Singles Day, rapporterar Forbes.

I år sålde Alibaba 24,3 miljarder under evenemangets första 16 timmar, enligt Bloomberg.

Även om Alibaba har en stor del i att skapa ett globalt fenomen av dagen så är de inte ensamma om att fira den. Det har också blivit en viktig handelsdag för andra kinesiska konkurrenter, där exempelvis JD.com storsatsar på dagen.

I Sverige har dagen än så länge fört en mer anonym närvaro. Men det kan vara på väg att ändras enligt Carin Blom som är detaljhandelsanalytiker på Postnord. Hon berättar förSVD att svenskarna handlade för 5 miljarder kronor under dagen förra året.

Och det mesta tyder på att den siffran ökar i år.

“Det räknar vi med. Vissa handlare kör kampanj en hel vecka. Och vi har tagit höjd för ökade paketvolymer”, säger Carin Blom till tidningen.

I år har 12 procent av e-handlarna uppgett för e-handelsbarometern att de planerar aktiviteter för att uppmärksamma dagen enligt SVD.

Kändistät shoppingfestival

När Alibaba firar dagen är det inte bara med en gigantisk rea. I ett pressmeddelande som skickats till Breakit från svenska kommunikationskonsulterna JKL inför dagen informeras vi om att det vankas stor festival med kändisar som Miranda Kerr, Cirque du Soleil, and Mariah Carey.

Allt direktsänds på TV och tidigare år har festivalen gästats av Nicole Kidman, Jessie J och Pharrell Williams.

Men det finns en annan historia bakom dagen.

Datumet 11 november, eller 11/11, sägs ha valts ut på grund av att siffran ser ut som en ensam människa. Dagen ska också ha börjat på ett universitetscampus i Kina på 90-talet och firats av unga män som var singlar.

På senare tid har dagen också kommit att firas av andra än singlar. Det har också blivit en populär dag för bröllop där dagen 2011 (11/11/11) lockade över 4.000 till altaret i Beijing, enligt Wall Street journal.

Läs fler artiklar
LÄS MER