Coolstuffs Nicklas Nangarra: "Det blir problematiskt för alla e-handlare”

Partykungen Coolstuff e-handel
Coolstuffs Nicklas Nangarra: "Det blir problematiskt för alla e-handlare”

Foto: Unsplash

Tobias Blixt

Reporter

Reorna blir fler och längre, det skapar ett problem enligt prylsajtens marknadsföringsproffs.

Med en bakgrund som PR och marknadschef hos Partykungen och en nuvarande roll som “Country Manager Sweden” har Nicklas Nangarra samlat på sig en hel del erfarenhet av e-handel.

I en lång intervju med sajten Ehandel.se berättar han om problemen som har växt fram med många och utdragna reaperioder inom e-handeln och hur Coolstuff gör för att hitta rätt varor att satsa på.

“Vi tar inte bara in saker på måfå utan vi får kanske fem produkter i veckan, vilket gör att vi har ett ganska litet sortiment. Varje produkt får sitt fokus sett till hur och till vem vi ska nå ut med den”, säger Nicklas Nangarra till sajten.

Utöver produkterna som säljer är det också viktigt att hålla koll på vilka produkter som drar trafik enligt Nangarra. Om en vara klickar bra men sedan inte leder till köp så vill man hitta andra liknande produkter att visa för kunden som kanske var vad de letade efter.

I en tid då det finns reor under årets alla årstider liksom shoppingdagar kopplade till dagar som Black Friday och Singles Day har det blivit för många reor berättar Nicklas Nangarra.

"Jag tycker att det blir alldeles för mycket nerpushade priser. Konsumenten gör ju jättebra fynd numera."

Överlag tycker han att reorna har gått över styr.

“Vi sitter i en ganska svår situation för vi säljer mycket under just julhandeln. Det är vår största högtid. Och så har vi en Black Friday som kommer mitt i november, då man får rea ut mycket av produkterna för att få in kunderna som ska köpa. Så man vill helst inte dra ut på Black Friday för då förlorar man ju försäljning inför julen”, säger han till Ehandel.se

Han önskar också att e-handlarna höll de dagsspecifika reorna kortare för att inte vattna ur dagarna. Det skapar även problem för flera e-handlare.

“Best case scenario så skulle man nästan ha haft en trend där man bara säljer under 24 timmar och att alla får arbeta med det utrymmet. Det blir väldigt problematiskt för alla e-handlare om folk börjar sälja en vecka tidigare, för då måste alla andra följa med. Annars får de inte någon trafik.”

Läs fler artiklar
LÄS MER