Andreas Koschnike var arbetslös och krängde streetwear – nu går det i raketfart för Caliroots

Caliroots Retail tech 2018
Andreas Koschnike var arbetslös och krängde streetwear – nu går det i raketfart för Caliroots

Andreas Koschnike, medgrundare och vd för Caliroots. Foto: Press.

Sara Lindmark

Reporter

Hans entreprenörsresa började som utförsäkrad och arbetslös. I dag kränger Andreas Koschnikes Caliroots sneakers och streetwear till hela världen.

Andreas Koschnike driver en av Sveriges största streetwearbutiker online, Caliroots. Ändå är hans entreprenörsresa relativt oskriven.

Allt började 2003 när han flyttade till Stockholm från Kristianstad, och bestämde sig för att satsa på e-handel, tillsammans med kompanjonen Per Norell. Från början bestod verksamheten av en fysisk butik på Brunnsgatan i Vasastan. 

“Det var mycket kultur och kärlek, sedan blev det business. Vi var ganska tidiga ut online, med Ebay som enda egentliga konkurrent. På den tiden var det dyrt att göra webbutiker och många vågade inte satsa efter milleniekraschen. I början sålde vi främst till Sverige, USA och Japan”, säger Andreas Koschnike.

Missa inte Andreas Koschnike på Breakits event Retail tech. Säkra biljetterna här. 

Han var knappast någon nybörjare i branschen, utan de professionella streetwear-rötterna sträcker sig ända till mitten av 90-talet. En skada i axeln som han drog på sig under en resa i Alperna gjorde honom oförmögen att fortsätta jobba som snickare.

“Jag var utförsäkrad och arbetslös. Under en resa i Berlin med några kompisar insåg jag hur mycket större utbud som fanns i skatebutikerna, så jag ringde upp en av butikerna och fick nummer till en leverantörer som bjöd in oss på en sportmässa i Tyskland”, säger Andreas Koschnike.

Mässan resulterade i att Andreas Koschnike kom hem med en påse prylar som aldrig hade skymtats på den svenska marknaden. Han lyckades landa ett starta eget-bidrag från Almi och drog igång två egna butiker som fylldes med allt från skateboards till kaliforniska streetwearmärken. Båda butikerna såldes av när han flyttade till Stockholm 2003.

Sedan dess har Caliroots växt i stadig takt och man har köpt upp onlinebutikerna Hollywood och Soto. Ambitionen är att vara nummer ett på både sneakers och streetwear. 2013 tog bolaget in riskkapital från Verdane och Eequity och de senaste tre åren har försäljningen börjat ta ordentlig snurr. Förra året omsatte Caliroots 370 miljoner kronor jämfört med 280 miljoner året innan.

Ni gick från ett resultat på minus 8,7 miljoner till 1,2 miljoner i vinst. Vad hände under 2017?

“Kostnadsmässigt fick vi alla synergieffekter på plats. Vi driver tre sajter på en och samma plattform och har ett gemensamt lager på 7.000 kvadrat, det har varit en resa att synka ihop allt. De senaste fyra åren har vi upprättat lokala domäner, översatt sajten, anpassat fraktsätt, betalsätt, marknadsföring och sortiment till sju nyckelmarknader. Vi börjar helt enkelt växa ifatt kostymen efter de investeringar vi har gjort”.

Vad är ert fokus framåt nu?

“Vi ska fortsätta satsa på de marknader där vi är störst, främst växer vi i Europa, och även lägga till några marknader. De tre butikerna i Stockholm stängs ned och istället öppnar vi en stor butik på Lästmakargatan. Vi försöker se till att ha ännu coolare märken och vi har även börjat utveckla ett eget varumärke".

Att satsa på egna märken verkar vara en stark affärstrend. Hur tänker ni kring det?

“Vi har sagt nej till ett eget brand i 15 år eftersom jag tror att varumärkena kan göra de bästa produkterna. Tillslut har vi dock fått inse att det är ett bra sätt för att skaffa kontroll över vad vi säljer, kunna fånga upp trender fortare och släppa nyheter månadsvis. Det ger oss även tillgång till bättre marginaler, även om vi inte kommer lyfta över produktionen till Kina, utan göra det till ett ganska högt pris”.

Slutligen - vad kommer du prata om på Retail tech på onsdag?

“Jag kommer att fokusera på både bra och dåliga saker som man kan göra när man går in i olika länder”.

Retail tech 2018 går av stapeln den 14 november i Stockholm. Läs mer och boka din biljett här. 

Läs fler artiklar
LÄS MER