Sök

Woilà jagar prissänkningar på dina nätköp – backas av Prisjakts grundare

Woilàe-handel

Teamet bakom nya tjänsten Woilà: Jonas Friman, Carl Enbom, Wilhelm Schenning och Rickard Bergeling.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Entreprenören Wilhelm Schenning vill bli nätshopparnas bästa vän.

Att jämföra priser, via tjänster som Pricerunner eller Prisjakt, har blivit standard för rutinerade nätshoppare. Men vad händer med priset när du väl har klickat hem varan?

Wilhelm Schenning fick själv upp ögonen för saken när han köpte en dyr skjorta på nätet.

"Först kände jag mig supernöjd. Sen upptäckte jag att priset hade sänkts, bara några dagar senare. Då kontaktade jag butiken, och fick tillbaka pengar", säger han.

Faktum är att de stora e-handlarna justerar sina priser ofta. Det sker automatiserat, bland annat med hjälp av data som samlas in om konkurrenternas priser.

I kampen om nätshopparnas plånböcker har därför olika former av prisgaranti seglat upp som ett viktigt vapen. Uppläggen kan skilja mellan olika nätbutiker, men i grundutförandet erbjuds kunden att få mellanskillnaden tillbaka om varan prissänks inom ett visst antal dagar.

Det bygger dock på att du som kund dels måste upptäcka prisförändringen, och dels orka driva saken mot butiken.

"Det är svårt att hålla koll på det som privatperson. I vissa fall kan priserna ändras flera gånger per dag", säger Wilhelm Schenning.

Borde inte det gå att automatisera tänkte han, som just avslutat sin utbildning i industriell ekonomi. Den tanken blev starten på hans bana som entreprenör.

Wilhelm Schenning har, tillsammans med tre medgrundare, byggt en tjänst som ska hjälpa nätshoppare att spara pengar.

Den kallas Woilà, och har nyligen lanserats i beta-version. Målet är att helt automatiserat hålla koll på användarnas inköp – och jaga hem pengar när prisförändringar sker.

"Vi har sett att vi kan spara 500 kronor per år åt snittkonsumenten, och vissa har redan sparat uppemot 4000 kr på enskilda köp", säger Wilhelm Schenning.

Ett antal affärsänglar, med Prisjakt-grundaren Jonas Bonde i spetsen, har investerat 2 miljoner kronor i bolaget. Under lanseringen är Woilà helt gratis för användarna, som efter registreringen inte kommer att märka av vad tjänsten gör förutom när de får en utbetalning.

Framöver ska bolaget ta en kommission på 25 procent varje gång en användare får pengar tillbaka.

Frågan är hur e-handlarna kommer att se på Woilà. Blir det ytterligare en press på de redan lövtunna marginalerna? Deras kundtjänst kommer också få hantera alla de automatgenererade mejlen från Woilà, när tjänsten ber om pengar tillbaka för sina användare.

Wilhelm Schenning tror dock att deras tjänst inte ska innebära sämre lönsamhet för e-handlarna. Han ser sig inte som e-handlarnas mardröm.

"Tvärtom. Nätbutiker hör av sig för att fördjupa samarbetet i olika former. Det vi har sett är att användare som får pengar tillbaka känner att de får en grym kundupplevelse av den butiken och i framtiden vet att de kommer att få det lägsta priset. Det tenderar också att minska antalet returer", säger han.

Läs mer