Sök

Byrågrundare lämnar Viva Media – ska hjälpa småföretagare med Google

Viva MediaAnnonsering

Magnus Hasselteg.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Viva Media-grundarens nya startup ska hjälpa småföretagare att synas på Google.
”Tekniken är på väg att springa ifrån användaren", säger Magnus Hasselteg.

Magnus Hasselteg är medgrundare av Viva Media, som är ett av Sveriges största digitala marknadsföringsbolag.

Nu har han lämnat sin operativa roll och samtidigt köpt upp ett tekniskt affärsområde inom Viva för att bilda startupen AdBud Technologies. 

”Vi var i en fas där det var mer förvaltande. Där kände jag mig lite understimulerad och att det finns andra som kan göra det bättre”, säger Magnus Hasselteg. 

AdBud har byggt en automatiserad annonslösning som riktar sig till mindre företag som vill nå ut på Google.

Magnus Hasselteg menar att många inte vet hur de ska nå ut hos sökjätten då det är svårt att förstå hur tjänsterna och algoritmerna fungerar. 

”Tekniken är på väg att springa ifrån användaren. Det här är kunder som tidigare haft 100 procent marknadsföring i kataloger eller söktjänster som Hitta”. 

Kunden uppger sin budget och upptagningsområde varpå Adbud sköter resten. För det tar bolaget en viss del av marknadsföringsbudgeten. 

Magnus Hasselteg har minskat sitt ägande i Viva Media och finansierat köpet ur egen ficka. 

"Jag har stoppat in närmare 2,5 miljoner hittills och vi kompletterar det med ett Almi lån på drygt 2 miljoner. Det håller oss flytande över sommaren 2019", säger han. 

Viva Media äger 20 procent av AdBud och förblir en samarbetspartner. I dagsläget har bolaget knutit ett par hundra kunder till sig i exempelvis Sverige och Belgien. 

AdBuds plan är att charma de mindre annonsörerna som tenderar att nekas av större byråer eftersom deras budget är för liten. 

"Samtidigt är det just de företagen som har störst behov av hjälp när de gamla traditionella katalogtjänsterna inte fungerar längre. Detta vill vi ändra på", säger Magnus Hasselteg.  

Läs mer