Jarno Vanhatapio: “Det här krävs för att bli entreprenör”

Breakit - Jarno Vanhatapio: “Det här krävs för att bli entreprenör”

Jarno Vanhatapio.

Sara Lindmark

Reporter

E-handelsentreprenören Jarno Vanhatapio har identifierat entreprenörens tre viktigaste egenskaper.
Att vara "typiskt svensk" till sitt sätt ger han däremot inte mycket för.

Jarno Vanhatapio – som nästa vecka talar på Breakits event Retail tech – tillhör skaran som inte behöver skämmas för sitt entreprenörs-cv. Redan 1999 grundade han den framgångsrika nätmodebutiken Nelly, som i dag ägs av Qliro-gruppen, och 2013 startade han djurfodersajten Zoozoo, som köptes upp av Animail i augusti 2015.

För tre år sedan gjorde Jarno Vanhatapio dessutom comeback i modeindustrin med sin näthandel Nakd. Bolaget tog snabbt position som ett av Sveriges absolut snabbast växande e-handelsföretag. Under 2017 landade omsättningen på 400 miljoner kronor jämfört med 158 miljoner året innan.

Nakd är hårt backat av riskkapital, och så sent som i januari fyllde Jarno Vanhatapio på kassan med 365 miljoner kronor för att öka takten ytterligare. 

På sin Linkedinprofil listar serieentreprenören nu de tre viktigaste egenskaperna för att bli en framgångsrik entreprenör (enligt honom själv):

1. Självinsikt
 

“Ifrågasätt dig varje dag och jämför dig med världens bästa inom samma sak. Då tar man i lite mer och garderar sig i allt. Lämna inget åt slumpen”.

2. Självkontroll


“Prioritera det som är viktigast, inte roligast, och exekutera hela tiden. Sätt företaget först, dina kollegor därefter och dig själv sist. Det är roligare att ge än ta. (Tips till privatlivet också)”.

3. Självdistans
 

“Sluta ta dig själv på så stort allvar. Vi kommer alla dö så det spelar ingen roll om du skulle misslyckas med nåt projekt. Sista rocken har inga fickor ändå. Skit i vad andra tycker och tänker, men va rättvis och snäll under vägen. Att vara typisk svensk är oftast inga bra entreprenörsegenskaper (ängslig med kontrollbehov)”.

Han avslutar Linkedin-posten med att öppna upp för potentiella jobbsökare.

Jarno Vanhatapio är inte känd för sin mjuka ledarstil. I en granskning av Breakit berättade tio medarbetare om 60-timmarsveckor och en hård arbetskultur.

Nyfiken på att veta mer om e-handelsprofilen Jarno Vanhatapio? Kom på Breakits event Retail tech den 14 november, där han är en av talarna och kommer prata om hur man skalar upp ett bolag. Läs mer och boka biljett till eventet här. 

Läs fler artiklar
LÄS MER