Sök

Halloween har blivit rena julafton för maskerad-e-handlare

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Jimmie Åkesson, nunna och influencer blev storsäljare.

De flesta e-handlare pratar om julhandeln och Black friday som de viktigaste händelserna på året. Men för dem som säljer maskeraddräkter har Halloweens ökande popularitet i Sverige seglat upp som rena julafton.

En som ser omsättningen öka kraftigt i oktober är Joel Svensson som driver Partykungen i Gävle.

“Halloween i år har slagit alla rekord för oss. I dagarna har vi varit närmare 90 personer här på plats mot en vanlig dag där vi är runt 40 personer”.

“Toalettpappret tar slut på toaletterna, microvågsugnarna räcker inte till i köket och ventilationen orkar inte pumpa tillräckligt med luft. Man får släcka bränder lite överallt helt enkel”, säger han.

Omsättningen för Partykungen i oktober uppgick till 40 miljoner kronor. Helåret 2017 omsatte Partykungen 192 miljoner och gjorde ett resultat på 55.000 kronor.

I år var en mask föreställande Sverigedemokraternas ordförande Jimmie Åkesson den mask som sålde bäst. Bland utklädnader var en nunna populärast. Men även en “influencerdräkt” bestående av topp, tights, solglasögon och en Instagram-ram har gått så pass bra att den sålt slut.

Partykungen är bland de största spelarna på kalasområdet, men det finns också uppstickare som Kalaskompaniet med en omsättning på 6 miljoner och även klassiska Buttericks, som dock främst har fysiska butiker och som omsatte 75 miljoner förra året med ett resultat på minus 1,5 miljoner.  

Läs mer