Sök

Karl-Johan Persson knuffar in fler miljoner i hotelluppstickaren Dib

Dib hotel

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT och Istock.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Klirr i kassan för startupen som låter kunder buda på tomma hotellrum.

Dib hotel grundades 2015 av Timothy Walentynowicz, Fredrik Jones och Daniel Vasiljevic.

Idén går ut på att låta kunderna ange sina krav och vad de är beredda att betala för ett hotellrum. Sedan får hotell som är anslutna till tjänsten nappa på förslaget om de vill.

Nu fyller bolaget på kassan med 10,5 miljoner kronor.

I den riktade nyemissionen deltog flera befintliga ägare, däribland H&M-bossen Karl-Johan Persson. Han investerar ytterligare 2 miljoner kronor i Dib hotel via investeringsbolaget 41:an invest, som han driver ihop med Kivra-grundaren Stefan Krook.

Även Mekonomen-vd:n Pehr Oscarsson gör en följdinvestering. Förra året gick han in med 3 miljoner i hotelltjänsten via Oscarson Invest. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska posten och investerare i Budbee och Anna Elam som är ansvarig för ägarbolagen inom East Capital-gruppen, försvarar sina ägarandelar. 

I affären värderas Dib hotel till 53 miljoner kronor.

Till en början riktade sig Dib hotel främst till privatpersoner men det senaste året har en lucka uppenbarat sig inom företagssegmentet. Enligt vd:n Fredrik Sylvin ligger tillväxten inom den kategorin på 36-40 procent varje månad.

“Det är främst små och medelstora företag som vill ha hjälp att på ett effektivt sätt boka hotell och flyg till ett bra pris. Men vi överger inte privatmarknaden som också växer på, utan har istället två ben att stå på. Många anställda reser ju privat och kan upptäcka och använda vår tjänst även utanför jobbet”, säger Fredrik Sylvin, vd på Dib hotel.

Hittills har företagskunder och privatpersoner fått samsas på samma plattform. Den har i grunden varit skapad för privatmarknaden, men inom kort kommer en ny version att lanseras som även är anpassad för företag. Hittills finns tjänsten i 50 länder och 8.000 hotell är anslutna, varav 400 av dem i Norden.

Till skillnad från resesajter som Booking.com och Hotels.com som tar en cut på varje bokning, så köper Dib hotel hotellrummen och säljer dem vidare till kunden. Förra året omsatte bolaget 400.000 kronor.

“vi tryckte på gasen i mitten av förra sommaren ungefär. I år tror vi att vi kommer landa på mellan 10 och 15 miljoner kronor”, säger Fredrik Sylvin.

Läs mer