Hannah Widell om hjärtefrågan: "Jag tar alla jävla kulor som finns"

Perfect Day Media Daisy Grace e-handel
Hannah Widell om hjärtefrågan: "Jag tar alla jävla kulor som finns"

Hannah Widell. Foto: Sara Lindmark.

Johanna Ekström

Reporter

Poddrottningen och entreprenören talar ut – och kommer med en del tips.

Hannah Widell och systern Amanda Schulman har pratat i över 400 timmar om sig själva i Fredagspodden, en av Sveriges populäraste poddar som de startade 2012.

Under åren har systrarna genom podden byggt upp sina personliga varumärken genom att prata om känslor och svåra ämnen, som psykisk ohälsa.

Samtidigt har deras mediebolag Perfect Day, med profiler som Alex & Sigge, Zara Larsson och Sofi Fahrman, blivit ett mångmiljonbolag.

Nu är siktet inställt på att bygga ett helt livsstilsimperium med hjälp av den plattform de byggt upp kring sig själva.

Hittills har de bland annat lanserat klädmärket Daisy Grace, vitaminpillret Hers (som stötte på en hel del kritik vid lanseringen), skönhetssalonger och ett digitalt magasin. Totalt omsatte de olika bolagen närmare 100 miljoner kronor förra året.

I Breakits podd Breakit Daily berättar Hannah Widell att det länge varit lite av ett drömprojekt att dra igång ett eget klädmärke. 

“Helt plötsligt var vi i ett skede där vi hade lite pengar och fina marknadsföringskanaler. Så vi körde igång, lite som ett hobbyprojekt, och byggde upp ett lager på kontoret. Vi lanserade klockan tolv på natten och tänkte att vi kunde komma in på morgonen dagen efter och packa lite paket”.

“Två minuter över tolv lades den första ordern och sedan kom det en order varannan minut i tre dygn. Vi fick ringa in alla vi kände som fick hjälpa oss packa. Då kände vi att vi har skapat en produkt som folk tycker om. När saker flyger måste man hänga på”, säger Hannah Widell.

Förra året omsatte Daisy Grace 9,5 miljoner och gjorde en förlust på 8,8 miljoner kronor. Det senaste året har bolaget tagit in investerare i form av Bonniers investeringsbolag Bonnier Ventures. Enligt handlingar som Breakit tagit del av rör det sig om totalt runt 17 miljoner kronor.

Samtidigt har Daisy Grace och Perfect Day slagits ihop i en koncern, där det senare har dubblat omsättningen flera år samt gått med vinst från start. Förra året omsatte Perfect Day 65 miljoner. 

“Det senaste året har vi varit sugna på e-handel och produktutveckling. Vi har aldrig haft en egen marknadsplats tidigare. Det kostade mer pengar än vad vi hade. Man kan bygga saker småputtrigt och det kan vara okej, men vi ville vara mer aggressiva i den här satsningen”, säger Hannah Widell om riskkapitalet.

Hon menar att det har varit nyttigt på flera sätt att ta in kapital. Dels att det är en trygghet att få in externa investerare i styrelsen och dels att det gör att man måste vässa sin affärsplan. 

“När man kommer till ett skede där bolaget omsätter över 60-70 miljoner kronor så skulle jag säga att det är svårt att driva det själv. Då kommer likviditeten som en käftsmäll. Ska man bygga ett produktbolag behöver man en kassa”.

"Det är nytt för oss att inte få bestämma allt själva. Men vi har varit tydliga med investerarna att vi är rätt punkiga. Vi skramlar och bullrar och fattar snabba beslut. Men de är med på det, vi är inte jättemånga och de är ganska nära oss. Vi kan bara lyfta luren och ta ett gemensamt beslut".

Vi borde haft en chef eller styrelse som sag till oss

 

Men alla projekt har inte blivit succé. Hannah Widell berättar att de tvingats lägga ner en rad satsningar längs vägen.

Ett av de största misslyckandena var när de för ungefär ett år sedan beslutade sig för att lägga ner Fredagspodden för att istället lansera en intervjupodd: Hannah Amanda report.

“Just där och då var vi nog lite trötta, då borde vi ha haft en chef eller styrelse som hade sagt till oss: ‘Hörrni, ni är jättetrötta nu, ska ni inte bara ta semester och sen fortsätta med Fredagspodden? För den är ju bra och siffrorna går uppåt’.”

“Istället skulle vi göra show på Cirkus, släppa en bok och starta en helt ny podd. Och efter tio avsnitt kände vi, nä, det här var inte bra. Samtidigt finns det en styrka i att våga gå tillbaka till det som var bra istället för att gå runt och skämmas för sina misslyckanden forever”, säger hon.

Att vara en offentlig person och samtidigt driva bolag är dubbelt. Den stora följarskaran i sociala medier är en perfekt plats att marknadsföra sina produkter på, men det öppnar också upp för kritik.

Den senaste tiden har det stormat en del kring Hannah Widell och Amanda Schulman. Något de själva berättat om i Fredagspodden (som alltså är tillbaka igen) och beskriver som ett drev. Det började med att en rad före detta anställda anonymt talade ut i Resumé om kulturen på bolaget. Och det var inga särskilt smickrande omdömen de hade. En rad personer på chefsnivå har också lämnat det senaste året. 

They fight you, then you win. 

Efter publiceringen berättade Hannah Widell i podden att hon haft så mycket ångest att hon inte kunnat äta och därför rasat i vikt: “Jag har sagt till mina medarebetare: Har ni provat drevdieten”, berättar hon i podden.

Även i Cafés Fördomspodden nämner hon den tuffa tiden i förbifarten. Hon säger att hon sett ett citat av Gandhi på Instagram som hon kände igen sig i.

“Det lyder: 'First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win'. När jag läste det kände jag att jag och Amanda, vi är nog i slutet av fighten och sen kommer vi vinna!”, säger hon i podden.

När Hannah och Amanda sedan gick ut i Aftonbladet och lyfte frågan om att prata mens på arbetsplatsen tog det fart bland annat på en rad ledarsidor. DN:s rubrik löd “Det vore en mardröm att jobba för Hannah och Amanda”.

När det kommer till “mensfrågan” blir Hannah Widell extra energisk.

“Vi pratade om att man kanske, i ett Excel-ark och väldigt frivilligt, skulle skriva in hur ens cykel ser ut. För att skapa större förståelse. Vi vill skapa en bolagskultur där det är så högt i tak att man som kvinna kan berätta: Jag har fått missfall, jag ska göra en abort, jag har endometrios, jag har pms, eller vad det nu är”, säger hon.

Hon är förvånad över att mycket av kritiken mot initiativet har kommit från andra kvinnor.

“För mig handlar inte det här om kropp versus intellekt. Utan det handlar om saker som drabbar oss kvinnor, under våra mest arbetsverksamma år. Vi är gravida på jobbet, vi behöver amma, tusen saker händer. Vi måste få vara kropp på jobbet för annars kommer vi aldrig kunna speeda upp jämställdhetsprocessen på det sätt som behövs.”  

“Om man tittar på världens rikaste män så har de 300 miljarder, tittar man på världen rikaste kvinnor så har de kanske 3 miljarder. Det beror bland annat på att vi inte har kunnat jobba, på grund av de här sakerna. Jag tar alla jävla kulor som finns på grund av detta och jag tror att jag kommer vara stolt i framtiden över att vi började prata om det här. Precis som vi började pratat om psykisk ohälsa”, säger hon.

 

Det är tufft ibland. Samtidigt tycker jag att vi är bäst när vi bullrar.

Hur har den här "drev"-tiden varit för dig?

“Vi är med om positiv och negativ publicitet hela tiden, vi lever i ett klicksamhälle och jag och Amanda är klickisar, det får vi stå ut med. Alla jagar sina klick. Vissa dagar kan man strunta i det, andra dagar är det mer personligt. Då blir man jätteledsen, superledsen, jättetrött.”

“Man ska fortsätta driva ett bolag och inspirera sina anställda, man ska gå hem och vara mamma, en bra kompis, en bra fru. Det är tufft ibland. Samtidigt tycker jag att vi är bäst när vi bullrar, det är då vi kommer vidare”.

Har du något tips till andra företagsledare som hamnar i ett drev?

“Nummer ett, man ska ta hjälp av den bästa pr-byrån i stan. Man blir känslosam, det är som att någon bråkar med en och därför behöver man hjälp utifrån. Även om man kan försöka strunta i vad som står i tidningarna så har man anställda att ta hänsyn till, de ska fortsätta gå till jobbet och tycka att det är trevligt och kul. Och då måste man hantera det och göra allt man behöver för att kunna driva bolaget vidare. För man kan ju inte bara lägga ner även om man vill det just den dagen”.

“Rent privat får man ta det med sin terapeut eller bästa vän. Men det är tufft och man blir jätteledsen ibland”.

Hannah Widells bästa tips för att lyckas kommersiellt med en podd

"Oavsett vad man gör, om det är podd eller rörligt, så vinner det bästa innehållet alltid."

"Idag är det inte så att folk bara lyssnar på P3 eller tittar på TV4, utan användarna är där det bästa innehållet finns och de letar aktivt upp det."

"Vad bra innehåll är är för mig solklart, och vad som gör skillnad mellan poddar och poddar. Det kan vara jättekul att bara sitta och babbla och babbla, men man orkar inte det så länge. Man måste ge lyssnarna en värld och suga in dem i den."

"Även om man berättar en nyhet måste man ge lyssnarna något personligt och bjussa på något mer."

"När lyssnaren känner att den vill ge sig in i diskussionen, då är en podd som bäst." 

Läs fler artiklar
LÄS MER