Sök

Grundarna lämnade MatchingID – nu kliver Elin Hammarberg in istället

Matching IDRekrytering

Sanna Waxin, Linda Waxin och Elin Hammarberg.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Rekryteringsbolaget MatchingID stuvar om i ägargruppen.
"Ökat kvinnligt ägande tror jag är en nödvändighet", säger nya ägaren Elin Hammarberg.

MatchingID satsar på att koppla ihop talanger med företag som behöver dem. Bolaget har byggt en matchningsmaskin som effektiviserar och anonymiserar den sökande för att göra processen fri från eventuella fördomar.

Vi har tidigare träffat grundaren Linda Waxin som berättat om sin vision att skaka om den stelbenta rekryteringsbranschen. Hon driver idag bolaget med sin syster Sanna Waxin, efter att de två medgrundarna Anders Bergmark och Erik Scholander i somras köpts ut. 

Nu utökar MatchingID ägarskaran med  Elin Hammarberg. Inom startupvärlden är hon bekant från sin tidigare roll som kommunikationsansvarig på startuphubben SUP46. Hon har även varit med och startade eventet Femtech för att stärka kvinnor. 

”Det känns otroligt pirrigt att gå från en rådgivande roll, åt tech-startups generellt och MatchingID specifikt, till att börja arbeta operativt i ett bolag jag noga valt”, säger Elin Hammarberg.

I den nya positionen ingår ansvar för produkt och marknadsföring på MatchingID. Elin Hammarberg ser stor potential i rekryteringsmarknaden och understryker vikten av ett ökat kvinnligt ägande, både för jämställdhet och högre innovationstakt.

Vd:n Linda Waxin har arbetat med Elin Hammarberg förr och säger att bolaget landat en klippa. 

"Vi vill nu, tillsammans med Elin, testa vad det innebär i bolagsbyggande att bibehålla det kvinnliga ägandet i majoritet så långt det är möjligt", säger Linda Waxin. 

Anders Bergmark, som tidigare var delägare i bolaget, förklarar för Breakit att han valde att lämna företaget för att istället satsa på en digitalbyrå som han driver sedan tidigare.

Läs mer