Han startade själv i Ghana - idag är bolaget värt över 1 miljard

Breakit - Han startade själv i Ghana - idag är bolaget värt över 1 miljard
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Gustaf Agartson är mannen bakom Sveriges senaste miljardbolag inom tech - den digitala försäkringsförmedlaren Bima.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Det var Henrik Persson, då ansvarig för investmentbolaget Kinneviks investeringar i digitala företag, som kom med förslaget:

”Gustaf, vi vill att du dra igång en startup inom mobila försäkringar i Afrika” - det var kärnan i Henrik Persson budskap när de träffades på Kinneviks huvudkontor på Skeppsbron i Gamla stan för fem år sedan.

Gustaf Agartson behövde inte någon längre betänketid. Han hade visserligen redan påbörjat en lovande chefskarriär inom ett annat Kinnevik-bolag, Tele 2, men Henrik Perssons förslag var svårt att tacka nej till.

Gustaf Agartsons uppdrag var att med Kinneviks pengar och teleoperatören Millicoms kundbas i ryggen bygga upp en helt ny global verksamhet under varumärket Bima.

Men till och börja med var han helt ensam.

”Jag flyttade ner själv till Ghanas huvudstad Accra 2010 och började bygga upp verksamheten”, säger Gustaf Agartson.

Grundidéen var att via Millicoms kunder sälja olika typer av privata försäkringslösningar. I genomsnitt har mindre än 5 procent av invånarna i utvecklingsländer en sjukförsäkring.

”Grundproblemet är att man betalar in sin premie varje månad och de flesta människorna i de här länderna har inget bankkonto. Istället måste de betala kontant och det gör att de flesta inte bryr sig om att teckna någon försäkring”, säger Gustaf Agartson.

Men med Accra som bas skapade Gustaf Agartson en lösning där försäkringen kunde tecknas och betalas via mobilen. Samtidigt som han förhandlade med myndigheterna om ett godkännande av försäkringsmodellen (”Det var den största utmaningen, försäkringsindustrin är väldigt reglerad”) började han anställa säljare till Bima.

”För att nå ut behövde vi mängder av säljare som både jobbade på callcenters och ute på gatorna”, säger Gustaf Agartson.

Redan från dag ett låg fokus på en kraftig internationell expansion. De första två åren agerade Gustaf Agartson på den afrikanska kontinenten men 2012 var det dags för nästa region - Asien.

Den asiatiska satsningen har varit väldigt framgångsrik och exempelvis har andelen försäkrade i Bangladesh gått från 3 procent till 5 procent av befolkningen. Under 2014 fortsatte expansionen till Latinamerika och då kom också telekomoperatören Digicel in som delägare och samarbetspartner. 

”Vår affärsmodell bygger på att vi skapar väldigt stora volymer. Intäkterna från  varje kund är låga men blir vi tillräckligt stora så är det ändå en lönsam affär”, säger Gustaf Agartson.

I dagsläget har Bima sålt försäkringar till drygt 18 miljoner kunder och antalet kunder ökar med runt 700 000 i månaden. Tillväxten är möjlig tack vare Bimas armé av för närvarande 3500 säljare.

”Vår modell har redan bevisat sig. Vi är lönsamma i Ghana och på flera andra marknader”, säger Gustaf Agartson.

Själv äger han en mindre del av bolaget tillsammans med några andra medarbetare. Störst ägare är Kinnevik som sitter på 39 procent av aktierna. I somras gjorde Bimas ägarbolag Milvik en nyemission på 38,4 miljoner dollar. Efter musiktjänsten Spotify är det den största finansieringsrundan i år bland svenska techbolag. I transaktionen värderades hela Milvik till drygt 1,1 miljard kronor.

”Pengarna från den senaste nyemission kommer att räcka för att ta oss till lönsamhet för hela koncernen”, säger Gustaf Agartson.

Bima finns idag i 14 länder men på två års sikt är planen att gå in i ytterligare 6 länder.

”Vi siktar på några riktigt stora länder som Brasilien, Indien och Kenya”, säger Gustaf Agartson.

Läs fler artiklar
LÄS MER