Sök

Kommer du ihåg Vine? Nu gör svenska V2 succé med samma idé

VineV2Sociala medier

F.v: Gustaf Hegelund och Theodor Tell, grundare av V2. Foto: press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

V2 tar tillbaka idén om korta videoklipp.

Själva idén är egentligen rätt enkel. När man öppnar appen har man ett flöde framför sig med sex sekunder långa videoklipp – många av dem med en stabil dos humor.

Det låter kanske bekant men just den här appen är helt ny. Appen heter V2 och bakom den står Theodor Tell och Gustaf Hegelund.

“Folk har saknat ett socialt nätverk där man får göra just det här. Andra plattformar är ofta mellan en minut och en timme. Det här är en plattform mellan meme/gif-segmentet och Snapchat”, säger Theodor Tell.

Bara två veckor efter lansering har appen laddats ned över 250.000 gånger och siffran växer med över 15.000 per dag. Nedladdningarna kommer framförallt från Kanada och USA. För att kunna utveckla appen har grundarduon tagit in kapital från grupp affärsänglar, bland annat Carnegies tidigare vd Thomas Eriksson. Nu vill bolaget ta in ytterligare 10 miljoner kronor för att utöka sin marknadsföring och bygga upp arbetsstyrkan i Stockholm.

Vad är det då användarna har saknat egentligen? Förmodligen handlar det om Vine. Det amerikanska startupbolaget samlade hundratals miljoner användare till sin app, bestående av i princip samma flöde som V2 har.

“Vi vill vara väldigt tydliga med att vi inte har några kopplingar till vare sig Vines grundare eller Twitter”, säger Theodor Tell.

2012 köptes Vine upp av Twitter för ungefär en kvarts miljard kronor men fyra år senare bestämde sig Twitter för att lägga ned appen. Man lyckades helt enkelt inte tjäna pengar på den.

Musiktjänsten Musically med snarlik funktionalitet hade svårt att hitta en ekonomisk modell innan tjänsten köptes upp av kinesiska Bytedance. Även Snapchat, som har fokus på kort innehåll, straffas på börsen på grund av lönsamhetsproblem.

Varför kommer ni lyckas där de misslyckats?

“Det vi har sett är att många sociala nätverk inte egentligen har skapat en bra lösning för företag att gå in på plattformen”, säger Theodor Tell.

V2:s plan är att skapa en egen annonsportal för företag i stil med Facebook och Instagrams adsmanager. Där ska företagens dels kunna skräddarsy målgrupper och rikta sina egna kampanjer samt hitta influencers för potentiella sponsrade inlägg, om man skapar ett samarbete genom portalen tar V2 en avgift för att ha förmedlat affären.

“På det sättet kan influencers tjäna pengar och vi bidrar till deras framgång. Vi tror att det är viktigt för att skapa en balans mellan dem som influencers och företagen”, säger han.

Duon har inte heller planer på att bygga något luftslott. Redan vid 5-6 miljoner användare tänker man börja kapitalisera på appen.

“Vi vill visa tillväxt rent ekonomiskt och inte bara i användarbas. Förlustdrivande sociala medier-bolag finns det tillräckligt många av”, säger Theodor Tell.

Läs mer