Sök

Sophia Bendz investerar i Whispr Group: "En spännande vision"

Whispr GroupAnalys & MätningBig data

Sophia Bendz och Joakim Leijon. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Nya tunga investerare ska hjälpa Whispr Group att vässa analyserna.
"Det kändes naturligt att investera i ett bolag jag vet levererar kundvärde och som har en spännande vision i en expansiv marknad", säger Sophia Bendz.

Whispr Group har specialiserat sig på att hjälpa företag att förstå hur de ska agera utifrån sina kunders feedback på nätet. Det innefattar exempelvis att använda AI och mänskliga analytiker för att analysera data och text på sociala plattformar, hemsidor och forum i jakt på omnämnanden.

Bland kunderna finns flera jättar som exempelvis Spotify, Coop och Adidas. Whispr Group analyserar datan och återkommer sedan med rekommendationer om hur företagen bäst maxar aspekter som marknadsföring, produktutveckling och investeringar. 

Whispr Group grundades 2009 i New York av Joakim Leijon. För tre år sedan slogs bolaget ihop med det nordiska analysföretaget Mediapilot.

Nu ritar Whispr Group om rejält i  ägandet när bland annat den före detta Spotify-toppen Sophia Bendz, med sitt investmentbolag Spirit Bird AB, går in i bolaget. 

Sophia Bendz var den som först kopplade ihop Whispr Group med den viktiga kunden Spotify.

”Under min tid på Spotify hade vi ett nära samarbete med Whispr Group, så det kändes naturligt att investera i ett bolag jag vet levererar kundvärde och som har en spännande vision i en expansiv marknad”, säger Sophia Bendz. 

Utöver henne går även Johan Qvibergs bolag Quinary Investment AB och Init Invest AB in som nya ägare. Bakom det sistnämnda bolaget står Jesper Åkerlind och Mikael Söderström. 

Det är oklart hur mycket pengar som investeras i Whispr Group, men enligt källor till Breakit rör det sig om mångmiljonbelopp.

De nuvarande aktieägarna Fredrik Båge och Martin Wettergren, som grundat Mediapilot, köps ut. Det betyder att 70 procent av aktierna i bolaget byter ägare.

Joakim Leijon utökar sin ägarandel till 60 procent medan de nya investerarna står för resterande innehav.

”Vi tog in en summa pengar där en del betalats ut till de tidigare aktieägarna och en annan del går in som tillväxtkapital i bolaget”, förklarar Joakim Leijon.

Enligt Joakim Leijon föreligger ingen osämja bakom förändringen och han uppger att de tidigare ägarna fortsatt kommer vara operativa i bolaget. De har inte suttit i ledningspositioner i närtid.

”I vårt fall handlade det nog om att vi var överens om att det behövdes tydligt ledarskap för att föra bolaget framåt. De kände nog att det var rätt timing för exit och fick bra värdering på sina aktier”, säger Joakim Leijon.

Whispr Group har idag runt 100 fasta kunder, över 50 medarbetare och omsätter runt 50 miljoner kronor globalt. Under förra året landade resultatet på 6 miljoner kronor.  Bolaget är idag verksamt i USA, Sverige och Norge. Den starkaste tillväxten finns i USA som beräknas vara den största marknaden inom några år.

Affärsmodellen baserar sig på att bolaget månadsvis förser kunderna med information och rekommendationer. Priser varierar och baserar sig på hur omfattande analyserna är.

I dag finns flera bolag som samlar olika typer av information på nätet. Det Whispr Group vill göra nu är att bygga ut den egna analysplattformen för att samla all denna data på samma ställe.

”I dag finns ingen sådan, vi vill bygga en plattform som samlar alla de här verktygen för att ge kunderna en helhetsbild", säger Joakim Leijon.

Läs mer