Sök

Facebook inleder charmoffensiv - raggar startups i Stockholm

SUP46MetaFB Start

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Facebook vill bli en mer attraktiv samarbetspartner för startups. Nu lockar bolaget med gratis utvecklarverktyg och användarstatistik för appbolag.

På måndagen besökte sociala medier-jätten Facebook startuphubben SUP46 i Stockholm för att ragga startups till sin plattform.

Facebook har de senaste åren haft dåligt rykte som samarbetspartner för startups. Det är bland annat en följd av bolaget beteende mot spelföretag, som gjorde sig beroende av Facebooks plattform.

Det mest kända exemplet är Zynga, som ligger bakom spelet Farmville. Zynga tappade en stor andel av sin spelarbas så fort Facebook ändrade villkoren för att synas i användarnas flöden. Bolaget kraschade sedan på börsen - och används sedan dess som varnande exempel till startups som funderar på att samarbeta med Facebook.

Nu vill sociala medier-jätten vinna tillbaka startupbolagens förtroende och locka tillbaka dem till plattformen. Julien Lesaicherre, som leder arbetet med Facebooks mobilpartners i Europa, Mellanöstern och Afrika, beskriver Facebook som den enda applattformen som finns både på Ios och Android.

“Facebook ligger liksom som ett lager ovanpå och mellan de olika operativsystemen. Det gör bland annat att vi kan samla appstatistik, inte bara från Ios eller Android, utan från båda samtidigt och även webben”, säger Julien Lesaicherre.

Med de nya partnerskapen erbjuder Facebook en rad analysverktyg och utvecklarverktyg till startups.

Under sin presentation på SUP46 berättade Julien Lesaicherre att ett techbolag kan integrera sin verksamhet i Facebook i varierande grad. Det är allt från att bara använda Facebook-inloggning i sin app till att få utvecklarverktyg och mentorer genom Facebook. Det senare systemet kallas för FB Start.

“FB Start är ett slags självbetjäningsprogram. Vi vill ge utvecklarna de nödvändiga verktygen för att växa. Det är inte bara Facebooks verktyg utan även tredjepartsbolag som till exempel Github eller Salesforce. Det är det som gör programmet intressant”, säger Julien Lesaicherre.

Tjänsterna erbjuds gratis. Julien Lesaischerre beskriver det som " en gratislunch". Men som vi alla vet finns det inga gratisluncher. Facebook-chefen är dock lite svävande när han ska förklara vad bolaget får ut av samarbetena.

“För oss handlar det i grund och botten om vår vision om att koppla samman människor och förbättra kommunikationen mellan dem. Det är ett kaxigt mål och vi kan inte göra det på egen hand. Med ett sådant program kan vi hjälpa andra att hjälpa oss med att nå målet. Det andra handlar om hur vi tänker på ett partnerskap. Ett bra partnerskap handlar inte bara om att folk gillar en utan även att de ser vilka värden man bidrar med. Det är det vi försöker göra just nu”, säger Julien Lesaicherre.

Man kan säga att det handlar om att lyfta varumärket Facebook igen och få utvecklare att lita på plattformen. Någon direkt ekonomisk vinst för Facebook är alltså inte en förutsättning för bolaget just nu.

“Det vi tjänar på det nu är att Facebook-flödet blir mer intressant för våra användare när andra bolag integreras i Facebook-plattformen. Instagram till exempel “hackade” på sätt och vis våran plattform i början. Det är vi helt okej med. Det gör att folk får bättre och mer nytt innehåll på Facebook och då får de en starkare koppling till vår plattform”, säger Julien Lesaicherre.

Ska man vara lite kritisk kan man kanske tycka att skynket av välgörenhet ändå är ganska genomskinligt.

Lunchen är förmodligen inte helt gratis, trots att Julien Lesaicherre säger det flera gånger under sin presentation. Startupbolagen betalar bara inte för den med en gång. Betalningen är snarare att Facebook med hjälp av deras produkter skapar mervärde på sin egen plattform.

Läs mer