Facebook tjänar pengar på lögner om Daniel Ek – Facebook-bluffen utreds av regeringskansliet

 Facebook tjänar pengar på lögner om Daniel Ek – Facebook-bluffen utreds av regeringskansliet

Stefan Löfven, Magdalena Andersson och Daniel Ek har utnyttjats i bedragarnas Facebook-annonser. Foto: TT samt skärmdumpar.

Erik Wisterberg

Reporter

I flera veckor har bedragarna kunnat använda Facebooks annonssystem för sin bluff.
De sprider falska nyheter om Magdalena Andersson, Stefan Löfven och Spotify-grundaren Daniel Ek.
Nu utreds händelsen av Regeringskansliet, kan Breakit avslöja.

De senaste veckorna har de poppat upp allt mer frekvent. Någon, eller några, har spenderat en hel del pengar på att trycka in falska nyheter i svenska Facebook-användares nyhetsflöden. Verksamheten är koordinerad och global. Det yttersta målet tycks vara att lura oss på pengar.

För att lyckas skriver bedragarna falska artiklar om att kändisar nu satsar stora summor på att investera i projekt kopplade till kryptovalutan bitcoin.

Spotifys grundare Daniel Ek har blivit bedragarnas affischnamn här i Sverige. I sponsrade "artiklar" som marknadsförs på Facebook påstås exempelvis att han lämnar Spotify.

Den som klickar på annonsen slungas vidare till en sajt som är förklädd för att se ut som att den kommer från den etablerade medieaktören CNN. Där uppges att Daniel Ek har köpt startupen "The Bitcoin Revolution" för flera miljarder kronor. Vidare får läsaren veta att Bitcoinkursen kommer att mångdubblas i slutet av året. Den som klickar på någon av länkarna i texten skickas vidare till bedragarnas slutmål: En sajt där man har några minuter på sig att köpa bitcoin innan det förmånliga erbjudandet försvinner.

I andra annonser har bedragarna istället siktat in sig på finansdepartementet, statsminister Stefan Löfven och finansminister Magdalena Andersson. Upplägget är identiskt med bluffen om Daniel Ek, men i dessa artiklar är istället finansdepartementet lockbetet.

De falska nyheterna påstår att svenska staten, via departementet, har investerat miljarder i bitcoinprojektet.

På finansdepartementet ser man allvarligt på att dess namn används i falska nyheter som sprids på Facebook.

"Vi låter nu Regeringskansliets säkerhetsorganisation undersöka den här händelsen, och bedöma om det kan bli några åtgärder", säger Fredrika Lindsjö Hermelin, kommunikationschef på finansdepartementet.

Vilken typ av åtgärder det kan handla om vill Fredrika Lindsjö Hermelin inte berätta. Hon menar att bluffen såklart kan genomskådas. Samtidigt är bedragarnas mål att utnyttja finansdepartementet och de svenska makthavarna för att skapa trovärdighet.

"Man kanske kan genomskåda det, men givet att vårt namn står där kanske någon kan luras av det", säger Fredrika Lindsjö Hermelin.

Facebooks löfte

Facebook har offentligt lovat att ta krafttag mot falska nyheter. Man har precis satt upp ett så kallat "war room" just för denna uppgift inför de amerikanska mellanårsvalen.

Redan i april 2017 lovade bolaget bot och bättring. Facebook-chefen Adam Mosseri, ansvarig för nyhetsflödet som du och jag ser varje gång vi scrollar igenom appen, berättade då om vilka åtgärder som skulle genomföras.

Han uppgav att Facebook skulle göra det "så svårt som möjligt för människor som publicerar falska nyheter att köpa annonser" på plattformen. Mosseri pratade om en strikt tillämpning av Facebooks policy.

Det rimmar illa med verkligheten just nu för de svenska Facebook-användarna.

Här är bluffsidorna
Breakit har följt fyra av bitcoin-bluffarnas sidor under en period av två veckor. Under denna period har dessa, relativt nystartade sidor tillåtits att marknadsföra sina falska nyheter via Facebooks annonsverktyg.

Rage Track

Sidan skapades 10 augusti 2018 och har under de senaste veckorna haft 3 aktiva annonser. Alla leder till en falsk nyhet om att Daniel Ek lämnar Spotify för att satsa på bitcoin, förklädd för att se ut som om den var från CNN.

Rabid Updates

Sidan skapades 27 september 2018 och har kört två olika annonser, som båda är falska nyheter om Daniel Ek och att hans nya bitcoin-investering kommer att stärka Sveriges ekonomi.

Abstract Pandas

Sidan skapades 7 maj 2018 och hade för två veckor sedan fem aktiva annonser som alla var falska nyheter om Daniel Eks bitcoin-investering. Nyligen byttes dessa ut mot tre annonser för fejknyheten om Finansdepartementet. Stefan Löfven och Magdalena Andersson används som lockbete.

Empire updates

Sidan skapades 20 juli 2018 och har tre aktiva annonser. Alla leder till falska nyheter om att Daniel Ek lämnar Spotify för att satsa på Bitcoin.

Från Nya Zeeland till Sverige
De falska nyheterna som Breakit har hittat är inte unika för Sverige. Bluffen The Bitcoin Revolution har dykt upp i Nya Zeeland, där landets premiärminister Jacinda Ardern utnyttjats som klickbete. I Storbritannien är det kändiskocken Jamie Oliver som mot sin vilja får fronta bluffen.

Det är troligen relativt få som sväljer betet, eftersom det är tämligen lätt att kolla upp om Daniel Ek verkligen har lämnat Spotify. Dessutom får den som googlar på The Bitcoin Revolution direkt upp videos som upplyser om att det är ett bedrägeri.

Kort sagt: Bluffen är så uppenbar att den kan genomskådas tämligen omgående.

Så varför har inte Facebook upptäckt annonserna? Ställt på sin spets så tjänar Facebook, i bjärt kontrast mot sina löften, pengar på att låta bitcoinbedragare utnyttja deras kraftfulla annonsverktyg.

Kryptovalutor som bitcoin var bannlysta från Facebook från januari till juni i år. När Breakit testar att köpa exponering för en riktig nyhet om kryptovärlden visar annonsverktyget att annonsen granskas innan den aktiveras.

Tjänade 53 miljarder – på tre månader
Facebooks annonsverktyg älskas av många företag, något som syns i bolagets kvartalsrapporter.

Under årets andra kvartal drog Facebook in 117 miljarder kronor, i stort sett allt av detta kom från annonser. Rörelseresultatet, alltså överskottet, landade på 52,9 miljarder kronor.

Den höga vinstmarginalen bygger på att systemet i hög grad sköter sig självt, snarare än att Facebooks personal ska behöva granska de annonser som körs på plattformen.

Breakit har sökt Facebook, som bett att få återkomma med deras syn på det inträffade. Vi har också sökt Spotify för en kommentar, de hade på torsdagsmorgonen ännu inte återkommit med en reaktion.

UPPDATERING: Samtliga fyra Facebook-sidor som förekommer i denna granskning har nu försvunnit.

Fotnot: Breakit kontaktade regeringskansliet på tisdagseftermiddagen, och tillhandahöll då skärmdumpar på annonserna. På onsdagsförmiddagen var just dessa tre annonser borta.

Läs fler artiklar
LÄS MER