Sök

Fyndiqs Wish-kopia Superbilligt varslar alla sina anställda

FyndiqYDB Technologiese-handel

Fyndiqs vd Dinesh Nayar.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Senast sista januari måste Fyndiqs utmanare Superbilligt ha fått nytt kapital – annars läggs bolaget ner.


Tidigare i år lanserade Fyndiq, som kallats för nätets Ullared, appen Superbilligt. I den kan användarna beställa billiga prylar direkt från Kina. 

Tanken är att Superbilligt, eller YDB technologies som bolaget heter, ska drivas som ett självständigt bolag, vid sidan av marknadsplatsen Fyndiq.

Nu står det klart att Fyndiq varslat de 26 anställda inom Superbilligt, inklusive bolagets vd.

Orsaken är att Superbilligt måste få in riskkapital innan sista januari 2019 för att överleva. Kapital som alltså ännu inte är säkrat.

För tillfället finansieras verksamheten av marknadsplatsen Fyndiq. 

“Avknoppningen av YDB kommer att ske så fort vi säkrat finansieringen. Det är en helt ny startupresa som mycket bygger på Superbilligt men där det finns mer långtgående planer”, säger bolagets vd Dinesh Nayar och fortsätter:

“Men som arbetsgivare måste vi ändå agera som om bolaget ska läggas ner sista januari. Det är självklart inte planen, men med baklängesräkning och uppsägningstider och liknande så måste vi agera på det här sättet".

Det han syftar på är svensk arbetsrättslagstiftning som innebär att ett företag som kan komma att säga upp personal i större omfattning måste varsla Arbetsförmedlingen om det i förväg. 

Hur går kapitalanskaffningen?

“Det löper på enligt vår tidsplan. Vi tror att vi kommer säkra den finansiering som krävs för att driva bolaget vidare. Vi är fullt optimistiska kring att vi löser det, det är utifrån den andan som vi driver bolaget, men eftersom vi närmar oss sista januari så måste vi ändå agera ansvarsfullt”.

“Alla i startupvärlden vet att inget är garanterat förrän det är klart. Vi vill vara transparenta med det”, säger han.

Hur mycket kapital vill ni ta in?

“Det rör sig om en helt ny startup som har kostnader för utveckling av produkt och plattform, marknadsföring och organisation. Men jag lämnar lite osagt vad det är för exakt siffra”.

Om YDB inte får in något kapital läggs satsningen ner. Målet på sikt med bolaget är inte bara att driva en Wish-utmanare.

“Visionen är att konsumtion, oavsett storlek på ens plånbok, inte ska behöva göra ett negativt avtryck på vår omvärld. Det är svårt inom lågprissegmentet, men det är den värderingsgrund som YDB brinner för och som vi tror oss kunna lösa”, säger Dinesh Nayar.

Varför hörde du av dig till oss och berättade om varslet?

“Jag tycker att det behövs mer transparens på techscenen och kring hur startup-grundare har det. Man kan inte alltid kommunicera fantastisk tillväxt och att allt är superenkelt. Så det är dels rent värderingsmässigt. Och dels så vill jag inte att det ska ske massa ryktesspridning på stan så att det här misstolkas”.

Breakit kunde nyligen rapportera om ett "e-handelsuppror" mot Fyndiq.

Läs mer