Tio e-handelsraketer som du förmodligen aldrig hört talas om

Breakit - Tio e-handelsraketer som du förmodligen aldrig hört talas om

Fotokollage av Breakit. Foto: Unsplash och TT.

Sara Lindmark

Reporter

Här är onlinebutikerna som växt med över tusen procent på ett år.

E-handeln fortsätter att vinna mark bland konsumenterna. Betalföretaget Payson har, baserat på statistik från Alla bolag, kartlagt de 100 butiker med störst procentuell tillväxt mellan 2016 och 2017. 

“En av de stora fördelarna med att starta e-handel är att det i dag är så enkelt. Tröskeln är väldigt låg jämfört med att starta en fysisk butik. Allt du egentligen behöver är en dator och en bra affärsidé”, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson, i en kommentar.

Payson pekar på en ny trend på marknaden: så kallade “e-pop ups”. Det är butiker som satsar kortsiktigt och opportunistiskt genom att rida på en specifik trend. När den norska serien Skam slog igenom 2016 började ett antal aktörer sälja tröjor med tryck som växte explosionsartat och sålde som smör i solsken så länge hypen varade.

Med utgångspunkt från Paysons lista har vi på Breakit listat 10 e-handelsraketer. Vi har utelämnat butiker som omsätter några hundratusentals kronor, även om den procentuella tillväxten förstås är skyhög.

1. Uppyflyer.com

Omsättning: 2,6 miljoner (2017) jämfört med 111.000 kronor (2016)
Tillväxt: 2.187 procent
Resultat: 0 (2017)
Säljer egentillverkade tabletter som ska minska effekten av jetlag. 

2. Villbada.se

Omsättning: 2,4 miljoner (2017) 131.000 kronor (2016)
Tillväxt: 1.762 procent
Resultat: 386.000 kronor (2017)
Säljer badbaljor för vuxna och har grundats av badentusiasten Liza Grevblad.

3. Delitea.se

Omsättning: 8 miljoner (2017) 533.000 kronor (2016)
Tillväxt: 1.394 procent.
E-handelsveteranen Pär Svärdsons satsning på mat på nätet. Delitea säljer torrvaror.
Resultat: -2,2 miljoner kronor (2017)

4. Holli.se

Omsättning: 3,6 miljoner (2017) 267.000 kronor (2016)
Tillväxt: 1.242 procent
Resultat: - 459.000 kronor.
Säljer kosttillskott, mat och träningsprodukter.

5. Tectake.se

Omsättning: 20,8 miljoner (2017) 1,9 miljoner (2016)
Tillväxt: 1.009 procent
Resultat: 17.000 kronor.
En allt-i-allo-sajt som bland annat säljer prydnadssaker, köksprodukter och tillbehör för barn och husdjur.

6. Ggsp.se

Omsättning: 8,2 miljoner (2017) 801.000 kronor (2016)
Tillväxt: 924 procent
Resultat: 1 miljon (2017)
Grundades 2009 av Gottfrid Garp med syfte att erbjuda prisvärda servrar och reservförsörjning till dessa.

7. Buyersclub.se

Omsättning: 6 miljoner (2017) 621.000 kronor (2016)
Tillväxt: 874 procent
Resultat: -8,8 miljoner
En förmånsklubb som ger medlemmar rabatter på allt möjligt mot en fast månadsavgift. Vi har tidigare skrivit om bolaget här. 

8. Dangstons.se

Omsättning: 10,5 miljoner (2017) 1,1 miljoner (2016)
Tillväxt: 822 procent
Resultat: 55.000 kronor (2017)
Ett varuhus på nätet som säljer produkter inom hemelektronik, data, ljud, fritid, skönhet, baby och barn, underhållning osv. 

9. Bigsamab.se

Omsättning: 3,5 miljoner (2017) 438.000 kronor (2016)
Tillväxt: 692 procent
Resultat: -205.000 kronor.
Har specialiserat sig på träningskläder med motiverande tryck.

10. Funktionsverket.se

Omsättning: 4 miljoner (2017) 588.000 kronor (2016)
Tillväxt: 580 procent.
Resultat: 203.000 kronor.
Tillverkar och levererar hjälpmedel som underlättar vardagen för personer med funktionsnedsättning.

Läs fler artiklar
LÄS MER