Drog till Indien efter sin examen – nu gör "2foreignersinbollywood" succé i Bollywood

Drog till Indien efter sin examen – nu gör "2foreignersinbollywood" succé i Bollywood

Emanuel Karlsten + 2foreignersinbollywood Foto: Press / Facebook / 2foreignersinbollywood

Emanuel Karlsten

Krönikör

Har du hört talas om den svenska succéduon "2 foreigners in Bollywood”?

Indien är på väg att ta över den digitala världen. Det första tecknet är hur svenske Pewdiepie inte längre kommer att vara det största Youtubekontot. Det andra tecknet är hur två okända svenskar lyckats rida på internetvågen och bli en av internets stora innehållsmakare – utan att vi någonsin hört talas om dem.

De är inte "big in Japan". Det är Indien som gäller nu.

I Mediepodden denna vecka djupdyker vi i det digitala skifte som kommer genom att Indien snabbt digitaliseras. På bara några år har Indien gått från att 15 procent av landets befolkning är online, till att snart 40 procent nu är det. Varje år växer landets internetbefolkning med 30 procent. Det är som att ett helt Spanien och Frankrike föds på internet – varje år.

Det kommer givetvis sätta avtryck, och har delvis redan gjort det genom att Bollywood-företaget T-series nu tar över tronen som största Youtubekanal. Kanalen innehåller trailers och musikvideos och får därför stor spridning och tittning. När denna nya, enorma och lite yrvakna indiska internetbefolkning nu upptäcker nätet blir T-series en första självklar anhalt. För till skillnad från Kina, vars regim låst in sina användare i statskontrollerade sociala medier, kommer Indien ut i “våra” sociala medier. Det är spännande även för svenskar, eftersom det rimligtvis innebär helt nya marknader att göra innehåll för.

Så vad innebär det? Kommer indier nu bli globala influencers? Kommer vi börja nynna på Bollywood-låtar? 

Redan nu kan vi se två svenskar som råkat vara tidiga på den snabbt växande marknaden. Hampus Bergqvist och Johan Bartoli var två studenter som efter sin examen i Linköping stack till Indien för att jaga en dröm om att bli skådespelare. Under tiden de letade skådespelarjobb la de upp sketcher på Facebook. Det blev komiska scener om kulturkrockar, eller skämtande om typiskt indiska saker.

Klippen fick enorm spridning.

Idag, tre år senare, har deras kanal “2 foreigners in Bollywood”, enorm publik. Facebooksidan har fem miljoner följare och deras Youtubekanal, som startades förra året, har redan 1,7 miljoner prenumeranter. Bara de senaste 30 dagarna har deras 31 videoklipp dragit in 16 miljoner visningar.

Det är en fingervisning om ett nytt, globaliserat internet, där en stor digital befolkningsökning som sätta sitt tydliga avtryck.

Vi diskuterar dess konsekvenser i Mediepodden där vi denna vecka också avslöjar att Bonnier tidskrifter byggt ett prenumerationssytem så uselt att det på några månader gjorde att de tappade 10-20 procent av sina prenumeranter.  

 

Läs fler artiklar
LÄS MER