TV4-chefen till attack: Expressen gjorde “ren business” av Metoo

TV4-Gruppen Expressen
TV4-chefen till attack: Expressen gjorde “ren business” av Metoo

Casten Almqvist. Foto: Claudio Bresciani /TT/Maja Suslin.

Towe Boström

Reporter

Casten Almqvist riktar skarp kritik mot bevakningen.

Det har gått ett år sedan Metoo-rörelsen startade och tusentals kvinnor larmade om sexuella trakasserier.

Metoo har även skapat frågeställningar om mediernas agerande, ett ämne som lyfts av Sveriges Radios program Medierna.

Hittills har sex tidningar klandrats för publiceringar under Metoo och flera fall prövas i dagsläget.

Ett av de mest uppmärksammade fallen rörde den så kallade TV4-profilen som bland annat anklagades för våldtäkt. Enligt Medierna så publicerade kvällstidningen Expressen under 1 månad 19 förstasidor kopplade till TV4-profilen. Tidningen var även först ut med att publicera namnet på profilen.

I Medierna medverkar bland annat TV4:s vd Casten Almqvist som riktar kritik mot Expressens bevakning.

“Det är proportionerna jag har störst invändning emot, omfattningen. Jag leds att tro att det inte handlade om journalistik utan handlade om kommersiella beslut", säger Casten Almqvist.

Han beskriver publiceringarna som rena affärsbeslut och menar att tidningen fortsatte att skriva trots att det inte fanns något nytt att rapportera om. 

"Och när det fanns något nytt som kunde nyansera historien så valde man dessutom bort det för att historien skulle så att säga vara ren och tydlig. Jag menar att kommersiella publiceringsbeslut fick sen i efterhand kläs i någon slags publicistisk retorik. Men det här var ren business", säger Casten Almqvist.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson svarar på kritiken i inslaget.

”Vi anser att de publiceringar som gjordes var rimliga att göra”, säger han.

Thomas Mattsson menar samtidigt, med facit hand, att vissa detaljer hade kunnat göras annorlunda. Självkritiken gäller bland annat beslut att återge anonyma okontrollerbara vittnesmål.

De fällda publiceringarna, fyra stycken, är däremot inget chefredaktören backar från.

”Vi har en situation där de etablerade medierna gör andra bedömningar av vad som är värt att berätta och press och medieetisk rimligt att återge" kommenterar Thomas Mattsson.

Han tar vidare avstånd från Almqvists anklagelser om att kommersiella faktorer skulle ha styrt besluten.

Pressens Opinionsnämnd har provat 11 fall kopplade till Metoo där olika tidningar anses ha brutit mot god publicistisk sed i 10 av fallen.

Pressens ombudsman Ola Sigvardsson pekar i inslaget på tre viktiga frågor för utgivare. Han uppmanar till en bedömning av händelsens allvar, sanningshalt och huruvida det rör sig om en offentlig person som kan avkrävas ansvar.

Läs fler artiklar
LÄS MER