Telia följer förvaltningsrättens beslut – fri tillgång till sociala medier stoppas

Telia snapchat Nätneutralitet
Telia följer förvaltningsrättens beslut – fri tillgång till sociala medier stoppas

Telias vd Johan Dennelind. Foto: Maja Suslin/TT.

Tobias Blixt

Reporter

Det går inte längre att komma åt tjänster som Facebook och Snapchat när surfen är slut.

Telias kampanj med fri surf till vissa sociala medier kritiserades redan 2016 av tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen, PTS. Kritiken riktades mot det faktum att Telia tillät fri surf för olika tjänster även när surfpotten var slut, något som gjorde att vissa sajter och tjänster blockerades medans andra fungerade.

PTS hänvisade till en EU-förordning om att all internettrafik ska behandlas lika och krävde i början av 2017 att Telia skulle sluta med sin trafikstyrning.

Det beslutet överklagades av Telia och ärendet hamnade hos Förvaltningsrätten i Stockholm som gav Post- och telestyrelsen rätt.

"Vi har i likhet med PTS funnit att Telia blockerar viss internettrafik och därmed vidtar en trafikstyrningsåtgärd som är oförenlig med EU-regelverket, sade rådmannen Marcus Edelgård i pressmeddelandet då. 

Från och med idag fredag har Telia valt att rätta sig efter förvaltningsrättens beslut. En nyhet som först rapporterades av Surfa.se.

“Det stämmer. Vi fick domen från förvaltningsrätten för två-tre veckor sedan. Sedan har vi har noggrant analyserat domen och beslutat att följa den”, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.

Varför väljer ni att inte överklaga beslutet?

“Nu har vi överklagat och vi välkomnar beslutet. Vi ville pröva det här och skapa en tydlighet i frågan som vi inte tyckte fanns innan. Nu finns det en tydlighet och vi välkomnar det beslutet.”

På kampanjsidan informerar Telia nu om att den fria surfen på sociala medier som Facebook, Snapchat och Pinterest gäller så länge som användaren har surf kvar att använda. När surfen är slut stoppas även den fria tillgången till tjänsterna Fri surf sociala medier och Fri surf lyssna.

“Men vi ska vara tydliga med att den justering vi gör gäller när kunderna inte har någon surf kvar”, säger Inger Gunterberg

Läs fler artiklar
LÄS MER