Sök

Affärslivets tråkigaste hemlighet – reglerna som förändrat världen

Tina Bohlin, kvalitetsexpert på SIS, Swedish Standards Institute. Foto: Unsplash.com och Sten Jansin.

Breakit

Breakit

Grattis, du har en startup! Nu är det bara dags att växa upp, vilket också är en av tankarna bakom “ledningssystemstandarden” ISO-9001. Låter det tråkigt?

Det här är en text som publiceras i samarbete med podcasten Kapitalet.

Det kan vara näringslivets bäst bevarade hemlighet – kanske främst eftersom namnet ISO 9001 inte direkt uppmanar till spännande samtal vid kaffeautomaten.

“Visst låter det trist?”, säger Tina Bohlin, kvalitetsexpert på SIS, Swedish Standards Institute.

Hon är personen som vet mest i Sverige om ISO 9001, kryptiskt refererad till som en “internationell ledningssystemstandard för verksamhetsprocesser”. Men bakom koderna och företagsflosklerna döljer sig en tjugo sidor lång bok med regler som har förändrat världen.

Mer än en miljon företag har gått igenom den mödosamma processen att ISO 9001-certifiera sig. I princip går det ut på att skapa rutiner för hur allt arbete ska genomföras, att se till att saker inte faller mellan stolarna och att rätt personer gör rätt saker, eller att åtminstone någon gör rätt saker.

På många sätt kanske detta upplevs som själva motsatsen till allt som gör företagande lustfyllt.

Men enligt Tina Bohlin är det faktiskt en förutsättning för att något av det där ska fungera. Som hon summerar det: “Lite ordning och reda skadar faktiskt inte, det blir roligare för alla”. 

ISO 9001 är dock bara en i mängden av standarder som kodifieras och implementeras av företag över hela världen. En standard, ska inflikas, är en gemensam lösning på ett problem, tjusningen med att lösa problem på samma sätt är att man då enklare kan lita på företag som man inte har någon relation med sedan tidigare.

“Hur ska du säkra att en leverantör du jobbar med arbetar på ett bra sätt, framförallt om de finns långt bort? Men vet jag att de jobbar enligt den här standarden så vet jag att någon annan har varit där och sett över att de uppfyller kraven. Handeln skulle bli mycket krångligare utan standarden”, säger Tina Bohlin.

Ett av många företag som har gått igenom processen och certifierat sig enligt ISO-9001 är bemanningsföretaget Peoplepartner.

“För mig är det viktigt att signalera internt att även om vi är ett ungt företag, knappt fyra år gammalt bara, att man är ett seriöst bolag. Man vill ge sina anställa en möjlighet att påverka, vilket man gör genom en sådan här process. Men jobbar man mot stora företag så kan det här nästan vara avgörande”, säger Malin Ryfors.

Det här är en text som publiceras i samarbete med podcasten Kapitalet – lyssna på hela avsnittet här.

Läs mer