Mathems Tomas Kull efter kritikstormen: "Varit extremt plågsamt"

MathemMat på nätetMatkassar

Tomas och Karolin Kull, grundarna av Mathem. Foto: Jonas de Lange

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Trots kritiken verkar de flesta kunder hålla fast vid matkassen, enligt grundaren.

Det var under förra veckan som den digitala matbutiken Mathem hamnade i blåsväder.

Aftonbladet och Viafree larmade i en granskning om dåliga förhållanden kopplat till mathantering och arbetsmiljö. 

Kritiken rörde bland annat varma kylbilar vilket ledde till en intern granskning där 1 procent av kylbilarna togs ur bruk.

Nu berättar Mathems grundare Tomas Kull för Market att uppgifterna tagit hårt på honom och medarbetarna.

”Senaste veckan har varit extremt plågsam för oss som jobbar på Mathem. Jag har pratat med alla i personalen och lider verkligen med dem”, säger Tomas Kull. 

Han säger att medarbetarna är duktiga och att Mathem inte känner igen sig i den bild som målats upp.

Tomas Kull vill inte sia om effekterna men uppger att försäljningen hittills bara minskat marginellt.

Den digitala matbutiken levererar matkassar till tusentals kunder och omsatte över en miljard kronor, med en förlust på 169 miljoner kronor, under förra året.

Mathem har kommunicerat att de kommer att testa nya åtgärder för att sänka temperaturerna i bilarna. Enligt den egna granskningen förekom det "lättare smuts" i lådorna i tio procent av fallen efter fullgjord körning.

Mathems vd Tomas Kull har tidigare kommenterat uppgifterna.

“Mögel förekommer inte, men vi har haft en incident där en person har kissat i en blå låda som är väldigt olyckligt. Vi är mycket noga med arbetsmiljölagen och lägger ut raster i körschemat."

Läs mer