Sök

Påskyndad omställning för Cdon slår mot Qliro financial services

QliroNellye-handel

Marcus Lindqvist, vd och koncernchef för Qliro Group. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Sänker det tidigare målet på 150 miljoner.

Imorgon släpper Qliro group sin delårsrapport för januari till september, men redan ikväll presenterade bolaget nya finansiella mål till 2019 för de tre dotterbolagen Cdon marketplace, Nelly och Qliro financial services.

Som en del i de nya målen ska Cdon påskynda sin omställning till en renodlad marknadsplats. En förändring som beräknas påverka finansdelen Qliro financial services negativt.

“Qliro Group driver sedan en tid de tre dotterbolagen som självständiga enheter. CDON Marketplace fokuserar på externa handlare och fasar ut försäljning från eget lager av främst hemelektronik med lägre marginal”, säger Marcus Lindqvist, vd och koncernchef för Qliro Group i pressmeddelandet.

Enligt de nya målen ska Qliro financial services uppnå ett rörelseresultat före av- och nedskrivningar på 100-125 miljoner kronor under 2019, enligt pressmeddelandet.

Det tidigare målet var ett rörelseresultat på minst 150 miljoner kronor.

“Qliro Financial Services fokuserar på att attrahera fler externa handlare och dra nytta av skalfördelar. Nelly ska dra nytta av det starka egna varumärket, och digital marknadsföring för att driva ytterligare lönsam tillväxt i Norden”, säger Marcus Lindqvist.

För Cdon räknar Qliro med att “uppnå tillväxt i de externa handlarnas bruttoförsäljningsvärde över 20 procent per år”, där var de tidigare målet en tillväxt på 10 procent per år i genomsnitt för summan av egna försäljningen och den från externa handlare. Dessutom ska de “uppnå en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar över 3 procent av nettoomsättningen per år”.

När det kommer till Nelly så höjer Qliro målet för tillväxt på nettomsättningen från 8 till 10 procent per år i genomsnitt. Målet för rörelsemarginalen före av- och nedskrivningar sätts till över 6 procent per år.

Läs mer