Fyndiq vände till vinst i tredje kvartalet

Fyndiq e-handel
Fyndiq vände till vinst i tredje kvartalet

Fredrik Norberg, vd för Fyndiq. Foto: Press.

Tobias Blixt

Reporter

E-handelssajten visar positivt resultat och tillväxt på 15 procent.

Senare utbetalningar och hårdare krav har resulterat i en utrensning av små e-handlare på säljplattformen Fyndiq. Breakits granskning förra veckan visade att det rådde stor irritation hos många handlare, liksom en viss förvirring över vad som egentligen sker på fyndplattformen.

I grunden handlar det om att Fyndiq, enligt egna uppgifter, förändrar hela sin strategi för att fokusera på att leverera högre försäljning till de större handlarna. Då har handlare som tidigare kunnat sälja på plattformen offrats.

En av förändringarna är att Fyndiq har ändrat sina betaltider från 30 till 60 dagar som standard.

“Vi får såklart en ännu bättre likviditetssituation om vi kan betala ut 30 dagar senare. Och anledningen till att vi vill göra det är att vi vill kunna investera ännu mer i marknadsföring och driva ännu mer försäljning mot handlarna”, sade Fyndiq.ses medgrundare och vd Fredrik Norberg då.

Nyligen bröt bolaget också ut den nya satsningen "Superbilligt", som nu är ett eget bolag.

De förändringar som har skapat irritation hos många handlare har dock visat sig vara ett recept på succé för Fyndiq. Det visar sig nämligen att Fyndig för första gången kan visa upp ett plusresultat under juli till september, en period då handeln vanligtvis är pressad. 

Resultatet under perioden landade på 4,4 miljoner kronor, med en omsättning på 83 miljoner kronor, rensat på de delar som nu har brutits loss till ett eget bolag. Omsättningen för samma tid förra året var 72 miljoner kronor, en tillväxt på 15 procent. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.

”Vi ser en enorm styrka i modellen och företaget, som gjorts ännu tydligare efter uppdelningen. Resultatet är till och med bättre än vad jag hoppats på. Vi går mot ett mycket starkt 2018 för Fyndiq.se och lyckas hålla en omsättning på 12 miljoner kronor per anställd på helåret. Samtidigt har vår kundtjänst utvecklats fantastiskt och sänkt sina kostnader med 40 procent samtidigt som kundnöjdheten är kvar på samma höga nivå”, säger Fredrik Norberg.

Vidare meddelar Fyndiq att uppdelningen av verksamheterna gjordes för att på sikt hitta nya investerare för att stödja de olika investeringsbehov som finns i respektive företag. 

Läs fler artiklar
LÄS MER