Sök

Mockbergs grundare: Så skapar du en viral produkt

Mockberge-handelvarumärke

Elvira Eriksson, medgrundare av Mockberg. Foto Johanna Ekström

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Klockentreprenören vill ta över världen med sitt varumärke. Här ger hon råd till företag som vill skapa ett varumärke som sprider sig av sig självt.

Elvira Eriksson är ena syskonet i duon bakom klock- och smyckestillverkaren Mockberg. De har liksom Daniel Wellington lagt stort fokus på att nå ut med sitt varumärke genom sociala medier.

För Breakit berättar hon om vikten av att ha ett starkt varumärke och frustrationen som lade grunden för företaget.

När Elvira Eriksson såg på klockbranschen undrade hon vad det berodde på att så många klockor var marknadsförda mot killar, där hon lyfter fram megasuccén Daniel Wellington som ett exempel.

“När jag tittade närmare på hela klockbranschen insåg jag snabbt att det är en bransch som helt dominerats av män. Det beror på att män ofta bara har en accessoar och det är en klocka”, säger hon.

“Men det gjorde mig provocerad. Vart är alla kvinnor?"

Frustrationen blev till klockmärket Mockberg som omsatte 22,5 miljoner med en vinst på 380.000 kronor under förra året. 

“Jag inspireras av Filippa K, Dagmar och de svenska modehusen. Jag tänkte, hur kan vi sätta ihop det här till ett klockmärke”, berättar Elvira Eriksson. 

Genom sociala medier har Mockberg hittat sin målgrupp och Elvira Eriksson berättar att bolaget har lyckats skapa ett intresse kring det egna varumärke.

När jag tittade närmare på hela klockbranschen insåg jag snabbt att det är en bransch som helt dominerats av män. Det beror på att män ofta bara har en accessoar och det är en klocka

Men att bara skapa en klocka, eller ett armband är ingen idé. Det gäller att stå ut bland konkurrenterna, förklarar hon.

Hon menar att man måste skapa en viral produkt – och pekar på viktiga komponenter; 

“Det är dels namnet, ett bra namn som folk kommer ihåg. Dels varumärkeskännedom av produkterna, där folk ser att det där är en Mockberg-klocka. Har man ingen varumärkeskännedom i en produkt så är det svårt att bygga ett globalt varumärke”, säger hon.

"Någon ser en person som har en Mockberg och tänker 'jag vill också ha en Mockberg'."

Detsamma gäller för smycken. Grundarna vill ta vara på den målgrupp som vill köpa deras varumärke, men som kanske inte har råd att köpa en klocka.

“Vi måste hitta smycken där man ser att det är ett Mockbergsmycke. Vi kan inte bara hitta på vilket smycke som helst, exempelvis ett hjärta", säger Elvira Eriksson. 

En annan viktig aspekt är att säkerställa att den bild som företaget vill förmedla faktiskt når alla kunder. Därmed gäller det att ha kontroll på hur produkterna visas upp i olika marknader.

"De får signa att de bara får använda Mockbergs bilder ute i butik. De får inte använda något annat material", säger Elvira Eriksson.

Läs mer