Sök

Uber Eats lanserar i Göteborg – öppnar ny front i matkriget

FoodoraUber EatsMatleveranstjänst

McDonalds har sedan tidigare ett samarbete med Uber Eats i Stockholm. Foto: Press / TT

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Foodora får ny konkurrens i kampen om de hungriga göteborgarnas pengar.


I Stockholm har aktörer som Uber Eats, Foodora, Wolt och Hungrig slagits om marknaden i flera år. Tjänsterna är alla app-baserade, och låter kunderna beställa hem restaurangmat via mobilen.

På andra sidan finns smartphonebestyckade cykelbud som levererar den rykande färska maten.

Nu expanderar Uber Eats till Göteborg. Foodora, ägt av Delivery Hero med den svenske medgrundaren Niklas Östberg i spetsen, får därmed se konkurrensen öka betydligt i Sveriges andra största stad.

"Under de senaste åren har Uber Eats vuxit till en av världens största matleveranstjänster, som strävar efter att bistå med en snabb och pålitlig tjänst med kundupplevelsen i fokus. Den digitala matleveransmarknaden i Sverige är fortfarande i ett tidigt stadie och vi hoppas att våra tekniksatsningar kommer accelerera utvecklingen i branschen, säger Bodil Sidén, kommunikationsansvarig på Uber i Norden, i ett pressmeddelande. 

När Breakit våren 2017 granskade Uber Eats, genom att vår reporter själv jobbade som cykelbud, framkom uppgifter om extremt låga löner. Bolaget har sedan dess justerat sin ersättningsmodell, för att ge cykelbuden bättre möjligheter att tjäna pengar.

”Vi har dels höjt ersättningen rakt av, och dels jobbat på att öka effektiviteten i plattformen. Sedan har vi jobbat med kommunikation mot kurirerna för att hjälpa dem att öka sin intjäning”, sade Filip Nuytemans, europachef för Uber Eats till Breakit tidigare i år.

Läs mer