Vigor Sörman: "Jag hade kunnat ge mig själv sparken tidigare"

Breakit - Vigor Sörman: "Jag hade kunnat ge mig själv sparken tidigare"

Vigor Sörman, grundare av Splay. Foto: Tobias Blixt.

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

Splay-grundaren tvekar inte att ifrågasätta sig själv.

På knappa sex år har Vigor Sörman byggt upp det digitala mediehuset Spaly One (bytte namn i somras från Splay efter sammanslagningen med Nice One) som idag omsätter runt en kvarts miljard kronor och har 120 anställda.

På pappret en riktig framgångsresa som nu slutat i att Vigor Sörman sålt sitt bolag till mediejätten Nent (tidigare MTG) och istället driver vidare verksamheten som koncernchef.

Men på Breakits konferens Scaleup day bjöd Vigor Sörman generöst på både framgångar och motgångar i sitt bolagsbygge. Han är till exempel inte övertygad om att just han har varit rätt person att leda bolaget från enmansföretag till företagskoncern.

“Du måste alltid titta på var företaget befinner sig och fråga dig om du är rätt person att leda bolaget. Om jag ser på mig själv så hade jag mycket väl kunnat sparka mig tidigare. Då hade vi kanske fått in någon som var ännu bättre som vd”, säger Vigor Sörman och fortsätter:

”Det är svårt att hitta en vd som är bra i alla faser för bolaget. Jag har varit bra för bolaget i startup och scaleup-fasen, men inför varje fas behöver jag ställa mig frågan om jag är rätt person att leda bolaget vidare".

Idag är du tjänsteman efter att ha sålt alla dina aktier – när drar du igång en ny startup?

“Haha – det har jag inte planer på. Nu har jag fullt fokus på att leda Splay one”, säger Vigor Sörman

Du måste alltid titta på var företaget befinner sig och fråga dig om du är rätt person att leda bolaget. Om jag ser på mig själv så hade jag mycket väl kunnat sparka mig tidigare. 

I sin dragning på Scaleup day, inför närmare 200 åhörare på Nalen i centrala Stockholm, listade han sina största misstag som entreprenör och bolagsbyggare. Den största “mardrömmen” är enligt honom de individuella bonusprogrammen som han infört.

“Mardröm är väl lite överdrivet men jag uppmanar faktiskt alla att strunta i den typen av bonusar”, säger Vigor Sörman och utvecklar:

“Bonusprogram funkar säkert bra i mogna företag där verksamheten är ganska förutsägbar. Men i ett bolag som växer snabbt förändras också planerna snabbt. Då blir optionsprogram ofta kontraproduktiva om de till exempel är uppbyggda på lönsamhet samtidigt som ledningen bestämmer sig för att fokusera ännu mer på tillväxt”.

Vigor Sörman förordar istället incitamentprogram som i grunden bygger på att medarbetarna gynnas om värdet på bolaget ökar.

“Försök att hitta ett optionsprogram som går så mycket i linje med vad ägarna vill uppnå. Det är viktigt att undvika intressekonflikter annars blir ingen nöjd”, säger Vigor Sörman.

Vid sidan av optionsprogram riktade till nyckelmedarbetare, förordar han breda lösningar för alla anställda:

“Satsa på att hitta gemensamma incitament för hela bolaget. Det kan vara en extra månadslön till alla eller en extra semestervecka ifall ni uppnår målet”.

Här kan du läsa hela historian om hur Splay gick från källarverksamhet till digitalt mediehus. 

Läs fler artiklar
LÄS MER