Sök

Kry snodde artikel, tog bort kritiska frågorna – och gjorde annons av den

Kry

Kry möter ny kritik för sina marknadsföringsmetoder. Foto: Istockphoto samt press. Bildmontage av Breakit.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

“De blev förvånade över att det inte är tillåtet”, säger Psykologtidningens chefredaktör Lennart Kriisa.

Det har knappt gått en vecka sedan Kry hamnade i blåsväder för sina annonser i tunnelbanan.

Nu kritiseras det digitala vårdbolaget, som fått in över 800 miljoner i riskkapital för att erbjuda läkarbesök direkt i mobilen, återigen för sina marknadsföringsmetoder.

Psykologtidningens chefredaktör Lennart Kriisa hade gjort en intervju med Kry-psykologen Martin Forster. Till hans förvåning dök hans artikel upp två gånger – i hans egen tidning.

Kry hade nämligen tagit hans text och gjort en helsidesannons av den i samma tidning. Techbolaget hade även passat på att ta bort de kritiska frågorna som ställdes om bolagets marknadsföring.

Det rapporterar tidningen Journalisten.

“Jag blev otroligt paff när jag öppnade tidningen. Jag kände igen att det var min text men jag blev så förvånad att jag var tvungen att kolla i alla fall om det verkligen kunde vara sant att de hade tagit min text. Jag trodde inte att det kunde vara möjligt. Men så var det ju. De hade kopierat den rakt av”, berättar Lennart Kriisa för Journalisten.

Enligt Kriisa har Journalistförbundets jurister bedömt annonsen som ett grovt brott mot upphovsrätten.

Till Journalisten riktar han skarp kritik mot Kry och bolagets marknadsavdelning.

“Jag var i kontakt med Krys marknadsavdelning, och där blev man snarast förvånad över att det inte är tillåtet att ta redaktionell text och stoppa in i annonser. Det är på den nivån de ligger”, säger han till tidningen.

Samtidigt medger han att han själv har ett ansvar. Som ansvarig utgivare för Psykologtidningen är det han som är ytterst ansvarig för allt som publiceras i tidningen.

“Jag är besviken på Kry men också på mig själv. Det är genant”, säger han till Journalisten.

Krys presschef Linda Bengtsson säger till Breakit att det hela är en miss i kommunikationen mellan Kry och Psykologtidningen. Vad det är man har missat eller varför det blivit så vill hon inte kommentera ytterligare.

Men det är väl ni som har gjort en annons av artikeln? Var ligger missförståndet?

"Det här är en pågående process och då vill vi inte kommentera några detaljer", säger Linda Bengtsson.

Läs mer