Sök

Annemarie Gardshol ska vinna tillbaka förtroendet för Postnord: “Vi har en plan”

Postnord

Annemarie Gardshol. Foto: Press och TT.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Annemarie Gardshol är vd:n som ska leda Postnord ut ur förtroendekrisen.
“Listan på saker vi behöver rätta till är lång”, säger hon till Market.

E-handeln växer snabbt – och så även antalet paket. Postnord har inte lyckats hålla takten, och på sociala medier har kunder uttryckt sin ilska mot postjätten. Även medierapporteringen har dominerats av paketkaos hos ombud, dumpade Kinapaket på Arlanda och paket som spårlöst försvinner eller försenas.

I januari tog Annemarie Gardshol över som vd för Postnord.

I en lång intervju med Market berättar hon om förtroendekrisen – och att det finns en plan för att vända den.

“Vi gjorde för många förändringar för snabbt och mötte digitaliseringen hårdare än vi mäktade med. Vi borde ha testat i mindre skala först, på mindre ytor och fick bland annat problem när vi gick från manuell till maskinell sortering. Brevbärarna, som tidigare gjort det jobbet, blev 'bara' distributörer av post. Och så vidare och så vidare. Listan på saker vi behöver rätta till är lång”, säger Annemarie Gardshol.

I maj var hon ute på en två månader lång turné som Postnord genomförde i 21 städer. Kundmötena livestreamades ute i landet. Det handlar om att visa att Postnord tar problemen på allvar, som Annemarie Gardshol uttrycker det. Hon tillägger att bolaget också gör mycket rätt, men att det drunknar i kritiken.

Till 2025 förväntas paketvolymerna växa till det tredubbla. Så hur ser postchefen på Postnords leveranser i framtiden?

“Vi behöver ha hela paletten. Same day, next day och kanske även timvis. Jag tror att vi kommer att jobba med ombud en lång tid framöver, men även med nya lösningar som digitala lås, leveranser direkt till dörren och fullfillment centers. Allt som är fysiskt möjligt. Det viktiga är att vi vågar testa”, säger hon till Market.

Läs mer