Sök

Björn Johansson "uppfann" färdigskuren sallad – gick miste om miljarder

CoopIcaMatleveranstjänst

Breakit

Breakit

Från tårtor i en källare i Göteborg till en affärsidé som idag omsätter miljarder. Björn Johansson är mannen som lanserade färdigskuren sallad – men inte fick skörda frukterna av sin framgång.

Det här är en text som publiceras i samarbete med podcasten Kapitalet.

När köpte någon ett helt salladshuvud senast?

Svaret är såklart “hela tiden”, men i Sveriges lantbruksuniversitets rafflande faktablad "Konsumenter om sallat" slår författarna fast det som vi alla känner på oss – allt fler köper påsförpackad sallad. En revolution i det lilla, men det hade inte hänt om det inte vore för ett slumpartat möte på en McDonalds-restaurang för tjugo år sedan.

Björn Johansson drev på den tiden en liten livsmedelstillverkning i en källare i Göteborg och levererade tårtor till en gammal väns McDonalds. När sedan möjligheten dök upp att leverera sallad till samma restaurang, tog han chansen.

“Så jag lånade en skärmaskin och började skära sallad i stora hinkar med vatten som vi levererade till McDonalds-restaurangerna i Göteborg. Det var väl en eller två på den tiden”, säger han.

Det var mitt under en sådan leverans till en av snabbmatsrestaurangerna som Björn sprang in i Paul Lederhausen, mannen som introducerat McDonalds i Sverige.

“Jag pep in med mina hinkar och han ryckte till och frågade ’får vem som helst springa här?’”.

Vännen förklarade att Björn levererade grönsaker. Paul Lederhausen spände blicken i björn och frågade: “Kan du finnas på mitt kontor i Stockholm i morgon?”.

Björn Johansson gjorde som han blev tillsagd. Han fanns på Paul Lederhausens kontor dagen efter, och snart var den drygt tjugo år gamla göteborgaren salladsleverantör till alla McDonalds-restauranger i Sverige.

Uppdraget satte en sten i rullning. Björn Johansson kom att leverera sallad inte bara till snabbmatskedjor, utan också till flygbolag och slutligen till matvarukedjorna. Björn Johansson försökte få in färdigskuren sallad i butikerna redan på nittiotalet, men det bet inte. Svensken var inte redo för sallad på påse. Det var först ett decennium senare som frukt- och gröntdiskarna skulle fyllas av påsar.

“Det kom stegvis. Coop och Ica började satsa mer och mer på kylar i butiken och på att utvidga det sortimentet. Vi hade några förskräckta påsar i ett hörn, nu är det hyllmeter. Då började det hända grejer”, säger Björn Johansson.

Björns idé att hacka sallad i industriell skala har förändrat våra matbutiker i grunden, men ironiskt nog var Björn själv inte med på just det tåget. Hans idoga försök att skapa den nya kategorin på 90-talet gjorde honom försiktig. Sedan vaknade drakarna, och Ica, Coop och Axfood valde andra leverantörer. Men Salico, Björns bolag, är i stället del av ett riskkapitalägt frukt- och gröntkonglomerat – STC Greenfood – som omsätter runt 4 miljarder kronor per år. Men sista ordet är inte sagt från göteborgaren som upptäcktes av Paul Lederhausen.

“Vårt bolag är mer fokuserat på restaurangsidan. Det är ett resultat av att vi varit lite rädda, eftersom vi brände oss tidigare. Men nu växer marknaden och vi är med, och ska vara med ytterligare i framtiden”, säger Björn Johansson.

Det här är en text som publiceras i samarbete med podcasten Kapitalet – lyssna på hela avsnittet här.

Läs mer