Sadlar för mångmiljoner knycks – nu ska Sellamigo stoppa tjuvarna

Sellamigo Hästar ridsport
Sadlar för mångmiljoner knycks – nu ska Sellamigo stoppa tjuvarna

Karolina Malmlöv och ambassadören Maja Bogren. Foto: Press.

Towe Boström

Reporter

Ryttaren Karolina Malmlöv har byggt en databas för att stoppa sadelstölder.
"Många undrar varför den inte fanns tidigare", säger Sellamigos grundare.

Det är inte ovanligt med rubriker som ”våg av sadelstölder” i lokaltidningarna. Just ridsadlar, som ofta är dyra och relativt lättillgängliga, är ett hett villebråd för tjuvarna.

Karolina Malmlöv fick idén till Sellamigo när hon arbetade med att sälja sadlar i en ridsportbutik. Där dök det ofta upp kunder som blivit av med sadlar, ibland bara veckor efter köpet.

”Det var där tanken om ett sadelregister väcktes. Tjuvarna är så skickliga att lås inte hindrar dem i dag”, berättar Karolina Malmlöv.

Hon började därför bygga Sellamigo, en databas där du kan registrera och söka efter sadlar för att se om de är stulna. Alla sadlar har nämligen en personlig prägel i form av ett ID-nummer som gör dem spårbara.

”Många tycker att idén är bra och undrar varför den inte fanns tidigare".

Men Karolina Malmlöv hann inte ens bygga klart sin sajt innan tjuvarna slog till i hennes egna stall.

”Vi hade flera låsta utrymmen i stallet, men de visste precis vad de skulle ta. De fick med sig sadlar för runt 300.000 kronor”.

Upplevelsen gjorde henne knappast mindre motiverad att slå tillbaka. I början av året lanserades Sellamigo med stöd från Almi samt Linköpingsbolaget Drake Analytics som äger hälften av bolaget.

Sajten kan jämföras med fordonsregistret och lockar aktörer som sadelägare, tillverkare och försäkringsbolag. 

"Intresset är stort. Vi har redan användare runt om i världen och målet är att alla som äger en sadel ska registrera den. På lång sikt vill vi att samtliga tillverkare ska registrera sina sadlar redan i fabriken", säger Karolina Malmlöv.

Om tjuvarna försöker sälja din sadel vidare kan köparen söka på ID-numret och slå larm.

Sellamigo tjänar pengar på prenumerationer som börjar på 49 kronor i månaden och ökar i takt med antalet registrerade sadlar. En annan intäktskälla, som intresserar delägaren Drake Analytics, är datan som sajten genererar.

I takt med att Sellamigo byggs upp blir det nämligen lättare att se av vem, och på vilka sätt, som vissa typer av sadlar används. Att ha koll på målgruppen är viktigt för tillverkarna i såväl marknadsföringsperspektiv som produktutveckling.

Karolina Malmlöv berättar att Sellamigo hittills inte satsat på någon marknadsföring. Tjänsten har spridit sig med hjälp av återförsäljare av sadlar och användare. Satsningen är bara i starten och planen är att databasen ska växa och expandera till populära hästländer som England, Tyskland och Frankrike.

Nu är det därför dags att ta in pengar för att växla upp med marknadsföring och utveckling. Framöver planeras fler tilläggstjänster, men grundaren vill inte avslöja vad ännu.

Karolina Malmlöv är hoppfull och ser ett svenskt investerarintresse för så kallad ”horsetech”.

Hästsports-appen Ztable och e-handelssajten Horsemeup är exempel på andra nya bolag inom ridsport. 

 

Läs fler artiklar
LÄS MER