Sök

Anställda på Mathem berättar om matsnusk: “Har sett det mesta”

Mathem

Tomas Kull, vd för Mathem. Foto: Sara Lindmark.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Mattjänster på nätet ökar i snabb fart. Men nu avslöjar anställda på Mathem detaljer om arbetsmiljön som får vem som helst att tappa aptiten.

Mathem är Sveriges största digitala matbutik och drivs av entreprenörsparet Tomas och Karolin Kull. Förra året omsatte bolaget över en miljard kronor och gick back med 169 miljoner kronor.

Mathem garanterar fräscha varor och en obruten kyl- och fryskedja.

"Det är fräscha varor, ingen annan har varit och tryckt på din avokado eller hostat på frukten”, har Tomas Kull sagt i en tidigare intervju.

Men nu visar Aftonbladets och Viafrees program 200 sekunder, upp en annan bild. 200 sekunder har pratat med 29 personer som arbetar eller har arbetat på Mathem och distributören Körhem under 2018.

Det handlar om mögel, alldeles för varma kylbilar och personal som tvingas kissa och byta mensskydd i närheten av matkassarna.

“Jag känner till att kollegor har kissat i flaket. Det beror naturligtvis på de här rastförhållandena som gör att det är svårt att uppsöka toalett”, säger en person i inslaget.

Tomas Kull kommenterar uppgifterna:

“Mögel förekommer inte, men vi har haft en incident där en person har kissat i en blå låda som är väldigt olyckligt. Vi är mycket noga med arbetsmiljölagen och lägger ut raster i körschemat”, säger han till 200 sekunder. 

I går kväll skickade Tomas Kull ut ett mejl till Mathems kunder där han skriver att bolaget undersöker vad som gått snett med kylan i bilarna under sommaren. Han har också bett Livsmedelsverket att komma dit för en extra granskning.

"Tidningens besök väckte samtidigt en ny intern kritik om smuts på lagret och i lådor. Kritiken kommer inte från Mathems kunder, utan åsikten kom från några av våra lagerarbetare. Även en brist på toaletter för vår levererande personal dök upp som en fråga. Det har vi åtgärdat genom ett avtal med OKQ8", skriver Tomas Kull.

Läs mer