Sök

Snart kan du shoppa loss på H&M – utan att ha några pengar

KlarnaH&Me-handel

H&M ska låta kunderna betala senare. Foto: TT samt pressbild från H&M.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Vad betyder H&M:s samarbete med Klarna? Breakit reder ut.


Måndagsmorgonens stora näringslivsnyhet är att H&M-gruppen köper knappt en procent av Klarna. Från de båda bolagen kommer nu fluffiga formuleringar om hur den moderna shoppingupplevelsen ska bli upphöjd och friktionsfri.

Men vad betyder alliansen mellan H&M och Klarna egentligen? Breakit ringde upp Daniel Claesson, chef för affärsutveckling, på klädjätten för att försöka reda ut.

"Den viktigaste skillnaden blir att du kan gå till våra butiker utan plånbok, om du är klubbmedlem", säger han.

I klartext: Snart kan man handla på H&M utan att ha några pengar.

H&M digitaliserade tidigare i år sin kundklubb. I dag hanterar kunderna sitt medlemskort och sina förmåner digitalt via H&M:s app.

Framöver ska kunderna kunna shoppa loss i bolagets butiker, utan att behöva betala på plats. Istället används det digitala klubbkortet för att registrera köpet och skjuta upp betalningen.

I appen samlas inköpen, tillsammans med köp som är gjorda på nätet. Allt kan sedan betalas vid ett och samma tillfälle. Vid en första anblick påminner lösningen om Klarnas konsument-app, som samlar olika inköp från e-handlare.

Det var för att få till en skräddarsydd lösning som H&M valde att köpa in i Klarna, berättar Daniel Claesson

"Vi har tillsammans innoverat fram en ny betallösning fysisk butik, vår app och online. Det är nästa steg jämfört med att bara köpa Klarnas vanliga tjänster", säger han.

Köp nu – betala sen

Klarna hamnar från tid till annan, senast förra veckan, i medialt blåsväder på grund av den oundvikliga baksidan med "betala-senare-upplägg". Vissa kunder glömmer att betala, och vissa har shoppat över sina tillgångar.

De hamnar i värsta fall hos kronofogden.

När H&M nu öppnar för att modehungriga shoppare kan fylla sina kassar utan att ha en krona på kontot är frågan om bolaget också kommer att stöta på liknande problem.

"Vi är ute efter att skapa en smidig och bra kundupplevelse, men vi vill samtidigt ta ansvar för att kunderna inte gör saker som inte är bra för dem själva", säger Daniel Claesson.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski säger till Financial Times att bolaget ska förenkla för H&M:s kunder när det kommer till returer. Det handlar främst om att H&M nu får möjlighet att hålla inne fakturan när en onlinkund har bestämt sig för att skicka tillbaka en vara.

"Registrerar man sin retur så slipper man att få en faktura på den returnerade varan", säger Daniel Claesson.

Läs mer