H&M köper in sig i Klarna – “Något väldigt strategiskt”

Breakit - H&M köper in sig i Klarna – “Något väldigt strategiskt”
Karl-Johan Persson, vd för H&M. Foto: TT
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Klädjätten H&M och betalbolaget Klarna i strategisk allians.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

H&M investerar 185 miljoner kronor i en riktad nyemission i Klarna. Samtidigt inleds ett samarbete mellan företagen i 14 europeiska länder med start i Sverige och Storbritannien. 

"Vi är imponerade av vad Klarna har uppnått och nu kommer vi att jobba tillsammans för att lyfta den moderna shoppingupplevelsen. Detta strategiska partnerskap mellan H&M-gruppen och Klarna är baserat på ett delat obevekligt fokus på att skapa jättebra kundupplevelser", säger Karl-Johan Persson vd för H&M, i ett pressmeddelande. 

På sikt planerar bolagen också att arbeta tillsammans också i Asien och på den amerikanska marknaden.

Samarbetet innebär att Klarna ska hjälpa H&M med betalningar både på nätet och i klädjättens butiker och är enligt Sebastian Siemiatkowski det största externa samarbetet som Klarna startat – större än de samarbeten som redan finns med Ikea och Asos.

“Det är en jättestor affär. Vad vi försöker göra här är något väldigt strategiskt med H&M. Det binder samman online och offline”, säger Klarna-chefen Sebastian Siemiatkowski till brittiska Financial Times.

Aktieposten i Klarna motsvarar mindre än 1 procent av bolaget. 

Enligt Financial Times betalar H&M 185 miljoner kronor aktierna, vilket innebär att transaktionen görs till en värdering på högst 18,5 miljarder kronor.

Det kan jämföras med Klarnas senaste kända värdering på 19 miljarder kronor, från 2015.

Ska ge skjuts på nätet

H&M har som bekant haft problem i omställningen från fysiska butiker till e-handel. Rent krasst kan man säga att onlinedelen och butikerna har levt helt separata liv.

För en kund har det bland annat yttrat sig genom att det inte går att göra returer i butik av varor man köpt på nätet.

Nu ska Klarna hjälpa H&M med att gifta ihop de olika delarna av verksamheten.

"Klarna lovar att förenkla H&M:s retur- och leveransprocess – en källa för frustration för för många kunder – såväl som att kombinera dess betalningar i butik, online och i mobilen", skriver Financial Times.

H&M:s aktie har återhämtat sig något, efter en lång tids kräftgång, speciellt efter bolagets senaste rapport, som visade stark tillväxt online.

"Utvecklingen av betallösningar är en viktig del av shoppingupplevelsen och därför passar detta bra in i vår investeringsportfölj", säger Daniel Claesson, chef för affärsutveckling på H&M, till Financial Times.

Pst... Missa inte Breakits heldag Retail tech den 14 november 2018 – se programmet här!

Läs fler artiklar
LÄS MER