Du kanske tänker att Hitta.se är en före detta-tjänst som ingen använder längre.
Det är fel. I dag är Hitta en söksajt som lyckats hitta en nisch i kampen mot giganter som Google. Vanliga sökord på tjänsten är “tandläkare”, “frisör” och “rörmokare”. Ofta har kunderna, som tillgängliggör sin kontaktinformation på plattformen, inte ens någon egen sajt.
I juli 2017 sålde Schibsted sina andelar i Hitta till ett gäng entreprenörer.
Nu rapporterar Svd Näringsliv att söktjänstbolaget anklagas för oschyssta affärsmetoder. Tidningen har pratat med ett tiotal besvikna kunder som känner sig lurade. Det handlar genomgående om att Hittas säljare har utlovat ett ökat antal nya kunder och topplaceringar på webben, löften som man inte har levererat på.
En småföretagare inom inredningsdetaljer berättar för Svd att säljaren lovade att hon skulle hamna överst i sökresultatet i både området och i Stockholm.
"Det visade sig att det enbart gällde om man sökte på den exakta adressen, först då kom min butik högst upp. Jag gick på en bluff".
Ett annat exempel handlar om en tandläkarpraktik som har fått fakturor – utan att något avtal ens har ingåtts.
“Jag ber att få se avtalet som jag påstås ha ingått, men får inget av Hitta. Istället kommer nya fakturor”, säger kvinnan som driver praktiken, till Svd.
Ärendet gick till Inkasso men till slut avskrev Hitta sina krav eftersom det inte gick att bevisa att avtal ingåtts.
Enligt Svd använder sig Hitta också flitigt av möjligheten att driva in pengar med hjälp av Kronofogden. Sökbolagets ansökningar hos Kronofogden har ökat med drygt 36 procent de senaste tre åren.
Enligt försäljningsdirektören Daniel Fixelius finns inget systematiskt problem i bolagets säljstrategi.
“Vi har en väldigt vänlig linje och vi har haft den i alla år. Den är egentligen alldeles för snäll. Kunderna får gott om tid och det kommer fem påminnelser innan vi begär inkasso”, säger Daniel Fixelius till Svd.
Av de 551 ärenden 2017 som Hitta ansökte inkasso om, så bestreds 15 procent av fallen. En anledning till att inkassoärendena ökar kan vara att bolaget sedan 2015 skickar ut fler fakturor via mejl.
“Det finns en större risk att de hamnar i skräpposten eller att våra kunder helt enkelt missar dom. Sedan har vår kundbas vuxit vilket också bidrar, säger Daniel Fixelius.