Sök

Så fick Umeå-bolaget 20 miljoner att ladda ner ett motocrosspel

TurborillaMobilspelMad Skills Motocross 2

Fotograf: InfoTech Umeå / Mikael Hansson

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Mobilspelsstudion Turborilla dubblade vinsten förra året. Receptet bakom succén är ett nära samarbete med varumärken som GoPro och Red Bull. Nästa steg kan bli en expansion inom e-sport.

Hört talas om Mad Skills Motocross 2? Om inte: Det var ett av de mest framgångsrika svenska mobilspelen förra året.

Spelet går ut på att styra en motocrossåkare som på klassiskt sidescroller-manér färdas åt höger på mobilskärmen.

Tobias Andersson, grundare till Umeå-bolaget Turborilla som har byggt spelet, säger att det nu har över 20 miljoner nedladdningar.

"Vi är faktiskt riktigt vassa på marknadsföring. Vi har aldrig köpt några annonser för spelet utan har i stället satsat på att ha bra samarbeten med actionsportvarumärken som Red Bull, GoPro och Suzuki. Deras varumärke syns på banorna i spelet. I utbyte mot det genomför de en rad marknadsföringsaktiviteter för oss, framför allt mailutskick och spridning i sociala medier", säger Tobias Andersson.

Att hitta alternativa sätt för att nå ut blir allt viktigare för appmakare. Enligt analysföretaget Gartner kommer bara 0,01 procent av de appar som släpps 2018 att kunna betraktas som en ekonomisk framgång. Detta eftersom det helt enkelt finns så många appar att nästna alla drunknar i bruset.

Tobias Andersson säger att en annan framgångsfaktor för Turborilla har varit att bjuda in riktiga motocrossåkare som testspelare.

"Vi låter riktiga proffs komma in tidigt i processen och provspela. Då kommer de med input om detaljer, till exempel om att fjädringen är för studsig. Vi brukar säga att vi fokuserar på själva kärnan i sporterna. Motorcykeln ska kännas helt rätt när man spelar", säger han.

Tack vare Mad Skills Motocross 2 har bolaget ökat omsättningen med 200 procent sedan 2013.

Av den färska årsredovisningen framgår att bolaget omsatte 16 miljoner kronor under det räkenskapsår som slutade i april i år. Vinsten dubblades från föregående år och landade på närmare 8 miljoner kronor.

Affärsmodellen är så kallade in app-purchases, alltså att spelarna har möjlighet att köpa bonusar och andra fördelar inuti i spelet.

Tobias Andersson säger att nästa steg för bolaget skulle kunna bli en större satsning på e-sport.

"Vi har en del tävlingar redan idag och har anordnat event tillsammans med de varumärken vi samarbetar med, som Red Bull. Vi tycker att vi borde kunna växa en del inom det området", säger han.

Läs mer