Sök

Svenska Artificial solutions tar in 140 miljoner – för att bygga kundtjänstrobot

AI

En arkivbild på hur en kundtjänstrobot sannolikt inte kommer se ut. Foto: Istockphoto

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Paradox-investeraren Peter Lindell investerar tungt.

Stockholmsbolaget Artificial solutions har tagit fram ett särskilt konversationssystem för datorer som baseras på artificiell intelligens. Tanken är att företag ska kunna använda tjänsten som en slags kundtjänstrobot och därmed avlasta mänskliga kundtjänstmedarbetare.

I ett pressmeddelande skriver bolaget att man nu tagit in 140 miljoner kronor i riskkapital. Största investerare i kapitalrundan är techinvesteraren Peter Lindell. Genom investmentbolaget Rite ventures har han tidigare köpt på sig stora poster i bland annat e-handelskoncernen Qliro, Mathem och spelbolaget Paradox.

Idag har Artificial solutions redan storbolag som Skandiabanken, Vodafone och Ikea på kundlistan. Sedan starten har bolaget tagit in över en halv miljard kronor i riskkapital.

Läs mer