Sök

Jollyroom pressar leverantörer – kritiseras av Lek och baby-branschen

Jollyroome-handel

Jollyrooms vd Ole Sauar. Foto: Skärmdump och pressbild.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

I ett mejl pressar Jollyroom leverantörer att inte gå till andra återförsäljare.

E-handlaren Jollyroom är störst i Norden på lek- och babyprodukter på nätet. Förra året omsatte bolaget nära en miljard kronor.

Den senaste veckan har bolaget dock hamnat i blåsväder. Konsumentombudsmannen valde att stämma Jollyroom för påstått fejkade reor.

Nu kan Breakit avslöja att bolaget även tar till andra metoder i kampen om marknadsandelar.

I ett mejl som gått ut från bolaget till en rad leverantörer skriver en representant för bolaget bland annat att man “inte ser det som aktuellt" att leverantörerna ska börja sälja sina produkter hos en konkurrerande återförsäljare. 

Bolaget skriver vidare att de har som ambition att “inte släppa volym till någon annan inom baby- och barnsegmentet i Norden” samt att man kommer “punktmarkera denna aktör” tills det inte är värt för dem att ha sin sajt kvar.

Jollyroom tar specifikt upp konkurrenten Barnenshus, som är pytteliten i jämförelse med en omsättning på 19 miljoner kronor i Sverige, och skriver att leverantörer som väljer att sälja sina produkter hos dem inte kommer att få samma exponering hos Jollyroom.

Jennifer Rydén Englund, vd på branschorganisationen Lek och baby-branschen, berättar att hon har blivit kontaktad av flera medlemmar som fått brevet.

“Jollyroom är inte medlemmar hos oss, men en hel del av leverantörerna som har fått mejlet är det. Vi som branschorganisation är neutrala, däremot så tar vi helt avstånd från detta beteende då det strider mot vår uppförandekod inom branschen. Vi vill ha sunda affärer och en bra konkurrens”, säger hon.

Jollyrooms vd och grundare Ole Sauar säger att han inte kände till det specifika mejlet i fråga innan Breakit kontaktade honom. 

"Visst hade man kanske kunnat formulera vissa saker smidigare, men det är en del av spelet. Det har alltid varit en fight inom varuhandeln kring vem som får sälja vad", säger han och fortsätter:

"Vi kan till exempel ha samarbeten där varumärket vill att vi ska investera mycket i marknadsföring. Om de sedan också säljer sin produkt på Ica Maxi så blir det svårt för oss att konkurrera. Det är verkligheten vi måste förhålla oss till”.

När det kommer till just Barnenshus menar han att de till exempel har en del varumärken som Jollyroom inte har.

“De har vissa märken med marknadsandelar på 50 procent, som inte vill sälja hos oss. Och då kan man ju fråga sig varför de inte vill det? Troligtvis för att något avtal har skrivits bakom stängda dörrar”.

“Att ta marknadsandelar och bygga position är ett tufft spel. Vi blir hela tiden utmanade från små och stora aktörer. Vi välkomnar all form av konkurrens men vi kan inte bortse från grundförutsättningen, att ska vi köpa in stora volymer så måste vi veta vilka andra återförsäljare som finns”, säger han.

Läs mer