Sök

Blocket hotas - utmanare backas upp av sydafrikansk mediejätte

SchibstedNaspers

T.v. Jan Prokopec, Blockets vd.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Letgo rusar på listan över de mest nedladdade apparna i Sverige. Nu pumpar sydafrikanska Naspers in 800 miljoner kronor i bolaget som kan bli en Blocket-dödare.

Blocket-kloner har varit en ekonomisk välsignelse för mediekoncernen Schibsted. Bolaget har spridit konceptet till länder över hela världen.

Den sydafrikanska mediejätten Naspers har gjort en liknande resa.

Parallellt har de två koncernerna utvecklat så kallade radannonssajter på löpande band och delat upp världens länder mellan sig. De har bland annat kämpat hårt om den brasilianska marknaden men har annars hållit varandra på armlängds avstånd.

För knappt ett år sedan slöt dock de två mediajättarna fred och beslutade sig istället för att göra gemensam sak på en rad marknader. I uppgörelsen deltog också Telenor och Singapore Press Holdings. Samarbetet innebar att de fyra gick samman om radannonssajter i Brasilien, Indonesien, Thailand och Bangladesh.

Men trots detta samarbetet går nu Naspers ändå på offensiven - på Blockets egen hemmaplan.

Det sydafrikanska bolaget har pumpat in över 800 miljoner kronor (100 miljoner dollar) i appen Letgo, som låter användarna sälja och köpa begagnade prylar.

Letgo har inte gjort någon officiell lansering i Sverige men appen växer ändå snabbt på några av Schibsteds viktigaste marknader, bland dem Sverige.

Letgos app har under hösten successivt klättrat på nedladdningslistorna och är nu uppe på plats fem i livsstilskategorin, hack i häl på Blockets app.

I Google Play ligger appen fyra i sin kategori. Bara e-handelsjättarna Wish, Zalando och Alibaba har för närvarande högre nedladdningssiffror för sina Android-appar.

Att Letgo växer i Sverige är dåliga nyheter för Schibsted, som i många år har haft Blocket som sin kassako nummer ett på den skandinaviska marknaden.

Läs mer